Viktig med sektoranalyse
Sektoranalyse har etter hvert blitt et krav for investorer som ønsker å oppnå suksess i aksjemarkedet. Den vanlige investor vil nok i første rekke se på diversifisering av porteføljen
som fordeling mellom små og store selskaper, verdi eller vekst aksjer og geografisk spredning på aksjene. Men uten en detaljert forståelse av sektorvektingen i porteføljen, kan investor fort havne i hardt vær.
En investor som fortrakk vekstselskaper de siste årene ville oppnådd klart ulike resultater, avhengig av om han eller hun var eksponert mot teknologiselskaper eller industriselskaper. Etter hvert som globaliseringen av varer og tjenester har blitt mer markert, har diversifiseringen mellom ulike land blitt mindre tydelig. Uavhengig av om et selskap er fra USA eller Europa, vil tendensen i en gitt sektor ofte være den samme.
Morningstars nye sektorer
Morningstars nye sektorinndeling både forenkler og markerer bedre skille mellom ulike deler av markedet. Vi introduserer nå tre hovedsektorer (Supersektorer): Informasjonsteknologi, Service/Tjenester og Industri. Hver hovedsektor blir deretter fordelt på fire sektorer.
Informasjonsteknologi, som i følge Morningstar utgjorde 21 prosent av det amerikanske aksjemarkedet i 2002, består nå av Telekommunikasjon, Programvare, Teknologisk utstyr og Media sektorene. Vi har derfor eliminert ”sekkeposten” Teknologi, som tidligere bestod av stor mengde selskaper som over tid har opplevd klart ulik avkastningstrender.
Morningstar skiller nå også fra hverandre media og telekommunikasjons aksjene, da disse tidligere ble gruppert i samme sektor. Dette skille er viktig, fordi utviklingen i disse to segmentene har vist seg å være ulik over tid. Dermed vil du nå få mer konkret forståelse på eksponeringen mellom disse sektorene.
Service/Tjenester, som i følge Morningstar utgjorde 50 prosent av det amerikanske aksjemarkedet i 2002, består nå av fire sektorer: Helsevern, Finans, Forbruksvarer og Kapitalvarer.
Forbruksvarer inkluderer for eksempel selskaper innenfor handelsnæringen, personlig service, underholdning og utdanning. Eksempler på selskaper er Hennes & Mauritz, Tesco og P4. Endringene i denne kategorien er dermed ikke så stor, sammenlignet med den tidligere inndelingen.
Industri, som i følge Morningstar utgjorde 29 prosent av det amerikanske aksjemarkedet i 2002, består nå av: Konsumentvarer, Materialer, Energi og Forsyning.
Konsumentvarer inkluderer for eksempel selskaper som produserer matvarer, drikke, husholdningsprodukter, klær og tekstiler, biler og bildeler, elektronikk og tobakk. Eksepmler på selskaper innenfor denne sektoren er Benneton, BMW og Orkla.
Du finner forklaring på alle våre nye sektorer i vår ordliste. Det er direkte link til ordlisten, med forklaring på alle sektorer, under ”Innhold” på hvert enkelt fondskort.
Morningstars nye sektorinndeling har eksistert en stund hos Morningstar i USA. I Europa ble de nye sektorene lansert på våre internettsider i oktober i år. Nå finnes de nye sektorene i våre produkter og hos våre kunder.
Figuren viser et eksempel på Morningstars nye sektorinndeling på et aksjefond. Dette fondet har en total eksponering på 34.4 prosent i Industriselskaper. Av dette er 12.3 prosent av aksjene innenfor Materialer.
Enklere å vurdere din fondsportefølje
Vår nye sektorinndeling vil gjøre det enklere for deg som fondssparer å forstå dine fond og din portefølje. Dette vil til slutt føre til at du kan oppnå bedre resultater på dine investeringsvalg. Vi oppfordrer alle våre medlemmer å ta en titt på sin portefølje under Morningstar X-Ray. Der vil du nå finne den nye sektorfordelingen i din portefølje.
I dagens aksjemarked er det viktig å være diversifisert på de ulike sektorene. Stor overvekt i en sektor, medfører høy risiko i din fondsportefølje. Dersom du for eksempel nå ønsker å øke din eksponering innenfor en gitt sektor, vil våre verktøy gjøre det enklere for deg å identifisere de aktuelle fondene.