På spørsmålet om hvilken informasjonskanal som er viktigst for fondsinformasjon svarer en overvekt Internet. 20 prosent sier at den trykte årsrapporten er den viktigste måten å informere andelseierne.
ript language="JavaScript" type="text/javascript">WebAdsWriteTag('300', '250','middle', 'key1', 'key2');
Fondsforvalteren ble også spurt om de informerer, eller planlegger å informere, sine andelseiere om egne investeringer i sine fond. Et overveldende flertall svarer at de ikke informere om dette. Videre har fondsforvalterne ingen planer om å tilby slik informasjon.
Informasjon om forvalterne av fondene investerer i egne fond kan imidlertid gi en viktig signaleffekt til andelseierne, da forvalterne som investerer i egne fond har sterkere insentiver til å gjøre en god jobb.
Flere tror på Japan
Regionsmessig er det fortsatt aksjene i Asia med unntak av Japan, som er mest foretrukket kommende 12 måneder. Det har imidlertid vært en merkbar økende interesse for aksjene i Japan, sammenlignet med Morningstars Novemberundersøkelse.
I november svarte kun 6 prosent at de forventer at aksjene i Japan vil utvikle seg sterkest kommende 12 måneder. I desember er denne andelen økt til 21 prosent.
Forvalterne har liten tro på amerikanske dollar. Denne valutaen fortsetter å være minst foretrukket. 69 prosent av forvalterne tror Euro vil utvikle seg sterkest kommende 12 måneder.
Finans og materialer
På sektornivå foretrekker forvalterne aksjer i Finanssektoren og Industri (materialer). Sektoren som er minst foretrukket er Kraftleverandører (Utilities). Hele 46 prosent av de spurte mener at aksjene i denne sektoren vil utvikle seg svakest kommende 12 måneder.
Til sammen 45 fondsforvaltere deltok i undersøkelsen i desember. Deltakerne er blant de største i sine markeder og forvalter i gjennomsnitt kapital for 518 milliarder kroner. Det var fem norske fondsforvaltere som deltok i undersøkelsen i desember.