Trumps tollsatser ryster europeiske bilaksjer mens EU forbereder seg på å slå tilbake

Stellantis leder an i nedgangen, ettersom det fryktes at en toll på 25% vil tre i kraft neste uke.

Antje Schiffler 31.03.2025 | 11:50
Facebook Twitter LinkedIn

Illustration av en grön bil med gul kontur och hälften av en svart bil med grön kontur mot en svart bakgrund som föreställer biltillverkningsindustrin

Europeiske bilprodusenter åpnet kraftig ned torsdag etter at USAs president Donald Trump kunngjorde at han vil innføre 25% toll på import av utenlandskproduserte biler fra 2. april.

Mercedes-Benz MBG falt mest blant de tyske bilaksjene, og aksjen falt med mer enn 4% i den tidlige handelen torsdag, før den hentet seg inn og ble handlet ned 3,35% rundt kl. 16.00. Volkswagen VOW3 ble handlet 1,36% lavere, mens BMW BMW falt 2,35% og Porsche P911 falt 2,65%. Stellantis STLAM gikk ned 4,32%, mens franske Renault RNO, som har minimal eksponering mot det amerikanske markedet, gikk mot strømmen og ble handlet noe høyere.

På NYSE falt General Motors GM med 6,59% ved åpning og Ford F med 2,38%. Tesla TSLA gikk imidlertid opp 6%. «Tesla bør se mindre innvirkning fra denne spesifikke kunngjøringen, ettersom selskapet produserer nesten alle bilene som selges i USA», sa Morningstar-strateg Seth Goldstein i et notat.

Aksjene til de fleste amerikanske og japanske bilprodusentene ble også handlet lavere med mellomstore enkeltsifrede tall på onsdagens nyheter.

Ifølge Trump vil tollsatsene være «permanente», gjelde import fra alle land i like stor grad og gjelde både import av ferdige instrumenter og deler.

EU er på vei til å innføre gjensidige tollsatser

EU vil sannsynligvis innføre gjensidige tollsatser og vil nå evaluere denne kunngjøringen, sammen med andre tiltak som USA planlegger i løpet av de kommende dagene, sa EU-kommisjonens president Ursula von der Leyen. «Som jeg har sagt før, er tollavgifter skatter - dårlig for næringslivet og verre for forbrukerne i både USA og EU», het det i uttalelsen hun kom med etter Trumps kunngjøring.

Analytikere ser en negativ innvirkning på markedsverdiene hvis tollsatsene blir permanente

«I henhold til vår kommentar fra 5. mars forventer vi en negativ innvirkning på 20-30% på våre estimater for virkelig verdi av en permanent toll i denne størrelsesordenen», sier Rella Suskin, aksjeanalytiker i Morningstar. «Inntil videre holder vi imidlertid verdivurderingene våre uendret, ettersom vi vurderer sannsynligheten for at tollsatsene blir permanente, og effekten av de sannsynlige mottiltakene fra EU. Det er tilstrekkelig sikkerhetsmargin for investorer på dagens kurs, ettersom aksjene handles til en kraftig rabatt i forhold til våre verdivurderinger.»

De fleste europeiske bilprodusentene har økt eksponeringen mot USA for å kompensere for den svake veksten i Europa og en betydelig nedgang i salget fra Kina, sier Suskin. «Ettersom nybilprisene sannsynligvis vil stige betydelig i USA, forventes etterspørselen å avta, noe som vil ha en negativ innvirkning på bilprodusentenes vekstorienterte strategi for geografisk diversifisering.»

Europeisk eksponering mot salg i USA varierer

Ifølge Suskin genererer BMW og Mercedes rundt en fjerdedel av salget sitt fra USA. Mens rundt 50% av instrumentene deres som selges i USA, er montert innenlands, importeres de fleste motorene og girkassene fra Europa, noe som gjør at de ikke er i samsvar med USMCA. «Stellantis får i underkant av 50% av inntektene sine fra USA, noe som gir selskapet større eksponering mot den sannsynligvis mer tilbakeholdne etterspørselen i markedet fremover. Vi anslår at rundt 60% av instrumentene som selges i USA, monteres i USA, mens resten hovedsakelig produseres i Mexico. Stellantis overholdelse av USMCA-avtalen betyr at bare de delene av instrumentene som produseres på den andre siden av grensen, vil være skattepliktige», påpeker hun.

«USA står i dag bare for en middels andel av Volkswagen-merkets salgsvolum. Intensjonen om å ekspandere betydelig i USA understøttes av den allerede påbegynte byggingen av et nytt produksjonsanlegg for det USA-sentriske Scout-merket, som forventes lansert i 2027. Volkswagen kjøper, i motsetning til Mercedes og BMW, mesteparten av sine motorer og girkasser fra Nord-Amerika. Audi, Porsche og Ferrari importerer 100% av bilene sine til USA. Renault har ingen salgseksponering i USA.»

«Veiskille» for Europas bilindustri

Den europeiske bilprodusentforeningen (ACEA) sa at de var dypt bekymret over kunngjøringen fordi den kommer ved et veiskille for bransjens transformasjon og i en tid der den internasjonale konkurransen øker. «Europeiske bilprodusenter har investert i USA i flere tiår, skapt arbeidsplasser, fremmet økonomisk vekst i lokalsamfunnene og generert enorme skatteinntekter til den amerikanske staten», sier ACEAs generaldirektør Sigrid de Vries. «Vi oppfordrer president Trump til å ta hensyn til de negative konsekvensene av tollsatsene, ikke bare for globale bilprodusenter, men også for amerikansk innenlandsk produksjon.»

Analytikerne i Stifel kalte tollsatsene for det verst tenkelige scenarioet som alle hadde forventet. «Selv om tollsatsene var forventet, forventer vi likevel en klart negativ reaksjon: Konsensus vil falle, utsiktene vil bli senket, effektiviteten vil bli senket», skrev Stifel i en analyse torsdag.

Forfatteren eller forfatterne eier ikke aksjer i verdipapirene som er nevnt i denne artikkelen. Les mer om Morningstars redaksjonelle policy.

Facebook Twitter LinkedIn

Om forfatteren

Antje Schiffler  er redaktør for Morningstar i Frankfurt.

© Copyright 2025 Morningstar, Inc. Alle rettigheter reservert.

Brukervilkår        Personvern        Cookie Settings          offentliggjøringer