Den påtroppende presidenten Donald Trump har igjen lovet høyere tollsatser, og næringslivet har advart om at slike tiltak kan redusere fortjenesten og at kostnadene vil bli veltet over på forbrukerne.
I et innlegg på Truth Social mandag sa Trump at han planlegger å innføre omfattende nye tollsatser mot Mexico, Canada og Kina på sin første dag i embetet, og kalte dem en del av en aksjon mot innvandring og ulovlige stoffer. Han sa at Mexico og Canada vil bli ilagt 25% toll på alle produkter, mens Kina vil bli ilagt ytterligere 10% «over eventuelle tilleggstariffer». Dollaren steg på bakgrunn av kunngjøringen, mens aksjemarkedet var blandet.
I forkant av Trumps kunngjøring var selskapenes resultatsamtaler fylt med advarsler om hvilke konsekvenser tollen kunne få. «Vi har et bredt spekter av avbøtende tiltak, og faktisk ligger alt på bordet», sa Jeffrey Howie, finansdirektør i Williams Sonoma WSM, til analytikere i forrige uke. Det inkluderer prisøkninger, justeringer i forsyningskjeden og lageroppbygging før eventuelle nye tollsatser innføres.
Hva betyr tollsatsene for amerikanske bedrifter?
Under valgkampen foreslo den påtroppende presidenten en ny toll på 60% eller mer på varer fra Kina, samt en generell toll på 10% eller mer på all import til USA. Trump hevdet at nye avgifter ville bidra til å utvikle den amerikanske produksjonsindustrien og skaffe penger til å støtte offentlige utgifter på andre områder.
Det er uklart hvordan Trumps andre runde med tariffer vil se ut, men å manøvrere rundt dem kan bli kostbart for bedriftene på kort sikt.
«Den viktigste endringen som ligger på bordet i 2025, vil være den potensielle innføringen av tariffer», sier Dave Sekera, sjefstrateg for det amerikanske markedet i Morningstar. Detaljene om hvordan tollsatsene blir innført - til hvilke land, for hvilke produkter, størrelsen og hvilke produkter som unntas - vil ha «betydelige konsekvenser for selskapenes marginer og aksjeverdier», sier han.
Det er ikke sikkert at tolltariffer fører til høyere inflasjon på lang sikt, men de demper den økonomiske veksten. «Høyere tollsatser reduserer utvilsomt reelt BNP», skrev Morningstars sjeføkonom for USA, Preston Caldwell, i sin prognose for tredje kvartal. «Hvorvidt det også gir seg utslag i høyere inflasjon, avhenger av en rekke faktorer.»
Før mandagens kunngjøring sa analytikerne hos Goldman Sachs at de forventer at Trumps foreslåtte tollsatser vil presse forbrukerprisene høyere og redusere disponibel inntekt. «Den bredere usikkerheten om hvor mye mer handelskrigen kan eskalere, vil sannsynligvis tynge næringslivets investeringer», la de til.
Her er hva bedrifter har sagt om hvordan de vil håndtere nye tollsatser under Trump 2.0.
Prisøkninger er en av de høyeste prioriteringene
En av de mest umiddelbare effektene av nye tollsatser vil være høyere kostnader for importørene, som enten kan absorbere dem eller velte dem over på forbrukerne gjennom høyere priser for å beskytte fortjenesten. Denne sesongens resultatsamtaler viser at mange selskaper forbereder seg på å gjøre det siste.
«Vi kommer til å være proaktive i prissettingen fremover», sa Stanley Black & Deckers SWK-sjef Donald Allan Jr. til analytikerne i forrige uke. Finansdirektør Patrick Hallinan la til: «Vi ønsker at merprisen skal være den spaken som raskest begynner å støtte alle tariffkostnadene.»
Logitech LOGN Finansdirektør Matteo Anversa sa: «Til syvende og sist er pris alltid et alternativ» under en diskusjon om strategier selskapet kan bruke for å dempe virkningen av tariffer. Lowe's LOW CFO Brandon Sink fortalte analytikere at tariffer «absolutt ville øke produktkostnadene.» AutoZone AZO CFO Jamere Jackson sa at tariffer sannsynligvis vil «bringe litt inflasjon i bransjen, enten vi liker det eller ikke.»
På den annen side håper rabattforhandleren Ross Stores ROST å holde prisene stabile for å opprettholde et konkurransefortrinn. «Vårt fokus i tilfelle en tolløkning vil være å opprettholde en prisparaply sammenlignet med tradisjonelle forhandlere og tilby de beste verdiene til kunden», sier driftsdirektør Michael Hartshorn. «Vi kommer ikke til å være ledende når det gjelder å heve prisene.»
Diversifisere leverandørkjedene bort fra Kina
Med Kina som et hovedmål for Trumps foreslåtte tollsatser, sier selskaper i ulike bransjer at de vender seg andre steder.
Howie sier at William Sonoma nå kjøper 25% av varene sine fra Kina, ned fra 50% for noen år siden. Han la til at mye av selskapets produksjon også foregår i USA. «Vi er forberedt på å redusere eksponeringen mot Kina ytterligere hvis tollsatsene øker», sa han.
Allan delte dette synet og sa til analytikerne at Stanley Black & Decker ville øke tempoet i arbeidet med å redusere sin avhengighet av Kina hvis nye tollsatser ble innført.
«Eksponeringen mot Kina har gått dramatisk ned fra der vi var for bare et par år siden, i midten av tiårene», sa Christopher Hufnagel, administrerende direktør i Wolverine World Wide WWW, til analytikerne. Wolverine har tilsyn med flere skomerker, deriblant Chaco, Merrell, Saucony og Stride Rite. Hufnagel pekte ut Vietnam, Bangladesh og Indonesia som nøkkelområder.
Lagring av ekstra lagerbeholdninger
En annen måte å dempe virkningen av tolltariffene på, i det minste på kort sikt, er å hamstre ekstra lagerbeholdninger før de trer i kraft.
«Vi har iverksatt defensive driftstiltak og økt lagernivåene for å beskytte oss mot muligheten for økte tollsatser etter valget», sa Robert Kay, administrerende direktør i Lifetime Brands LCUT, på en resultatsamtale tidligere denne måneden. Han bemerket at det i løpet av den siste syklusen med Trump-tariffer viste seg å være klokt å holde mer varelager, selv om det gikk på bekostning av kontanter og likviditet.
TJX TJX, morselskapet til lavpriskjedene TJ Maxx og Marshalls, er klar for å dra nytte av dette fenomenet, gitt forretningsmodellen som går ut på å selge varer importert fra andre selskaper. «Produsenter kan ta inn varer tidlig», sier administrerende direktør Ernie Herrman til analytikere. «Det kan gi oss enda større tilgang til varer til gunstige priser, fordi vi kan dra nytte av det på en opportunistisk måte.»
Sluttresultatet for investorer: for tidlig å si
Blant alle disse planene gjør selskapene det klart at fremtiden fortsatt er uklar, og de understreker overfor investorene at de planlegger å være fleksible etter hvert som det globale handelslandskapet endrer seg. Det er uklart hvordan en ny runde med tolltariffer vil se ut, eller om de i det hele tatt vil bli iverksatt.
«Det er mye usikkerhet rundt den fremtidige tollpolitikken, og ærlig talt kan en daglig eller ukentlig tweet endre tonen», sa M. Scott Culbreth, administrerende direktør i American Woodmark AMWD, i en inntjeningssamtale på tirsdag.
Sekera sier at tollsatsene ikke vil ha en ensartet innvirkning på alle selskaper. «Vi forventer et bredt spekter av verdsettingsutfall, fra relativt lite til mye.» Selskaper som importerer en stor andel av produktene sine, kan oppleve pressede marginer, mens selskaper som i større grad kjøper inn varer innenlands eller i områder som ikke er underlagt tariffer, kan få fordeler sammenlignet med konkurrentene. «Andre selskaper med sterk prismakt kan raskt videreføre disse ekstrakostnadene, og forutsatt at det bare er en beskjeden nedgang i volumet, kan de oppleve økte inntekter», legger Sekera til.
I et kundebrev tirsdag skrev Solita Marcelli, Chief Americas Investment Officer i UBS Global Wealth Management, at selv om trusler om tolltariffer kan utløse kortsiktig volatilitet i markedene, er bakteppet fortsatt positivt for globale aksjer, særlig i USA. «I USA er teknologi, forsyning og finans blant de sektorene vi anser som attraktive», skriver hun.
Forfatteren eller forfatterne eier ikke aksjer i verdipapirene som er nevnt i denne artikkelen. Les mer om Morningstars redaksjonelle retningslinjer.