Meta (META) fortsetter å levere solide resultater på grunn av sterk etterspørsel etter digital annonsering, samtidig som de investerer aggressivt i AI-relatert infrastruktur, teknologi og produkter. Selskapet strammet inn investeringsprognosen til den øvre enden av sine tidligere forventninger og sa at investeringsveksten vil være "betydelig" i 2025.
Morningstar-nøkkeltall for Meta Platforms
• Fair Value Estimate: $450
• Morningstar Rating: 3 stjerner
• Morningstar Economic Moat Rating: Bred
• Morningstar Uncertainty Rating: Høy
Meta gjentok at de tror at datakapasiteten de bygger kan brukes til forskjellige oppgaver, med fleksibilitet til å skifte der de beste mulighetene dukker opp, et synspunkt som Alphabet også har delt.
Vi er ikke overbevist om at Meta vil tjene sterk avkastning på infrastrukturinvesteringene, men vi forventer at firmaet vil fortsette å generere sterk kontantstrøm uavhengig av hvilken retning AI tar. Vi var også glade for at firmaet opprettholdt sin utgiftsprognose for året. Vi øker vårt estimat for virkelig verdi til 450 dollar fra 400 dollar.
Inntektene økte med 22% til 39,1 milliarder dollar i andre kvartal, noe som var høyere enn ledelsens prognose. Brukerveksten avtok noe, og for første gang på to år økte det daglige antallet brukere av apper med mindre enn 1% sekvensielt, til 3,27 milliarder. Veksten i antall annonsevisninger avtok kraftig til 10% på årsbasis fra 20% i forrige kvartal, men denne nedgangen skyldes først og fremst en kraftig økning i antall visninger i fjor - volumveksten på to- og treårsbasis har holdt seg ganske stabil de siste kvartalene. Annonseprisene var imponerende, med en økning på 10% fra året før. Meta indikerte at etterspørselen etter annonser var bredt basert på tvers av geografiske områder og bransjer, men pekte igjen på sterk etterspørsel blant detaljister, spesielt de som er basert i Asia, som den største vekstdriveren.
Metas kapitalutgifter fortsetter å stige
Driftsmarginen holdt seg stabil på 38% i forhold til forrige kvartal, opp fra 29% for et år siden, takket være lavere restruktureringskostnader og driftsgevinst i forhold til FoU, markedsføring og faste kostnader. Mens kapitalinvesteringene økte til 8,2 milliarder dollar fra 6,1 milliarder dollar for ett år siden, økte den frie kontantstrømmen med nesten 20% til 13,2 milliarder dollar i løpet av kvartalet.
CEO Mark Zuckerberg fortsetter å tro at Meta har enorme muligheter rundt AI som det vil ta år å utvikle. Meta AI og evnen til å utvikle kundeserviceagenter for bedrifter er fortsatt de kortsiktige mulighetene firmaet er mest begeistret for. Meta mener at Meta AI er i ferd med å bli den mest brukte AI-assistenten globalt, og bemerket at tjenesten har fått sterk adopsjon i India sammen med WhatsApp. Integreringen av AI i Ray-Ban-briller har også overgått firmaets forventninger, og det har ikke vært i stand til å møte etterspørselen. Disse mulighetene er fortsatt svært små i forhold til Metas enorme annonsevirksomhet. Vi forventer fortsatt at AIs største innvirkning på selskapet vil komme fra forbedringene teknologien gir til brukeropplevelsen og annonsørenes evne til å nå målrettede målgrupper.