Hva du bør se etter i Meta Platforms resultater for 2. kvartal
Gitt modenheten til Facebook og Instagram, kan firmaet fortsette sin rekke med imponerende bruksgevinster? Daglige aktive brukere på tvers av apper har vokst rundt 7% år over år i hvert av de siste fire kvartalene, inkludert 7.3% i første kvartal. På et eller annet tidspunkt vil det tempoet avta.
I likhet med Alphabet (GOOGL), hvordan utvikler annonseetterspørselen seg? Gjennomsnittlig annonseprising økte med 6% i første kvartal, etter en nedgang på 9% i 2023 og 16% i 2022. I tillegg til spørsmål rundt etterspørselen fra asiatiske forhandlere, gjør Meta fremskritt med å forbedre annonsørenes evne til å målrette brukere og måle annonseeffektivitet?
Har selskapet og Mark Zuckerberg flere tanker om hvordan firmaet vil tjene penger på investeringer i kunstig intelligens? Områdene som ble diskutert i forrige kvartal - som å hjelpe bedrifter med kundeservice eller å ta betalt for tilgang til LLM-er - er overveldende, gitt det store antallet firmaer som jakter på disse mulighetene. Det betyr ikke at Meta ikke kan generere vekst her, men avkastningen på de massive investeringene er kanskje ikke så stor.
Vi vil peke på den samme tanken om utgiftsplaner som med Alphabet: Investorer er ikke bare interessert i hvordan eventuelle endringer i Metas planer kan påvirke selskapet direkte, men også hvordan disse endringene kan påvirke andre, som Nvidia (NVDA).
Morningstar-nøkkeltall for Meta Platforms
• Fair Value Estimate: $400.00
• Morningstar Rating: ★★
• Morningstar Economic Moat Rating: Wide
• Morningstar Uncertainty Rating: High
Virkelig verdi-estimat for Meta
Med sin 2-stjerners rating mener vi at Meta-aksjen er overvurdert sammenlignet med vårt langsiktige estimat for virkelig verdi. I en bransje der det kreves kontinuerlige investeringer for å konkurrere og opprettholde markedsledelsen, mener vi at selskapet er godt posisjonert når det gjelder tilgang til kapital. Selskapet har en sterk balanse med en netto kontantbeholdning på 47 milliarder dollar. Selskapet genererte 71 milliarder dollar i kontanter fra driften i 2023 (41% høyere enn året før), hovedsakelig på grunn av vekst i topplinjen og implementering av kostnadskontroll. Selv om kapitalinvesteringene fortsatt er høye sammenlignet med tidligere år, gikk investeringene ned til 27 milliarder dollar i 2023 fra 31 milliarder dollar året før. Som et resultat ble den frie kontantstrømmen mer enn doblet til 44 milliarder dollar.
Les mer om Meta Platforms virkelig verdi-estimat
Economic Moat Rating
Vi tildeler Meta en bred vollgrav basert på nettverkseffekter rundt selskapets enorme brukerbase og immaterielle eiendeler som består av en enorm samling data som brukerne har delt på de ulike nettstedene og appene. Gitt selskapets evne til å tjene penger på nettverket sitt via annonsering, tror vi det er mer sannsynlig at Meta vil generere meravkastning på kapitalen i løpet av de neste 20 årene.
Siden Meta er den klart ledende aktøren innen sosiale medier, tror vi at selskapets tilbud har etablert sterke nettverkseffekter, som gjør at alle disse plattformene blir mer verdifulle jo flere som bruker dem. Dette skaper barrierer for suksess for nykommere i sosiale nettverk og barrierer for brukerne, som kan etterlate seg venner, kontakter, bilder, minner og mer ved å gå over til alternative plattformer.
Les mer om Meta Platforms sin økonomiske vollgrav
Finansiell styrke
Meta erklærte et kvartalsutbytte på 0,50 dollar per aksje i første kvartal 2024. Selskapet vil sannsynligvis også bruke en del av kontantene sine til å kjøpe tilbake aksjer og forbli aktive med oppkjøp, selv om det er begrenset av fortsatt FTC-antitrusttilsyn.
Les mer om Meta Platforms sin finansielle styrke
Risiko og usikkerhet
Vår usikkerhetsvurdering for Meta er høy. Selv om barrierene for å forlate Meta kan øke for brukere av Facebook og deres apper, kan en disruptiv eller innovativ teknologi (nylig TikTok) redusere tiden de bruker på Metas apper. Økt bruk og engasjement på ett sosialt nettverk kan gå på bekostning av andre sosiale nettverk, noe som kan redusere engasjementet og den potensielle avkastningen på investeringen for annonsører. Selv om Meta har en dominerende posisjon i markedet for sosiale nettverk, er selskapet avhengig av nettannonsering, noe som gjør at det kan bli utsatt for en langvarig nedgang i nettannonseringen, noe som kan skje i en langvarig økonomisk nedgangsperiode.
Les mer om Meta Platforms' risiko og usikkerhet
META Bulls sier
Med flere brukere og mer brukstid enn noe annet sosialt nettverk, gir Meta det største publikummet og de mest verdifulle dataene for nettannonsering på sosiale nettverk.
Metas annonseinntekter per bruker vokser, noe som viser verdien annonsører ser ved å jobbe med firmaet.
Anvendelsen av AI-teknologi i Metas ulike tilbud, sammen med lanseringen av VR-produkter, vil øke brukerengasjementet og føre til ytterligere vekst i annonseinntektene.
METAs Bears sier
Meta er for tiden en ensporet aktør, og selskapet vil bli hardt rammet hvis nettannonsering ikke lenger vokser, eller hvis flere annonsekroner går til andre plattformer som Google eller Snapchat.
Til tross for rask brukervekst kan mange av Metas kunder også tilhøre andre sosiale nettverk, for eksempel Snapchat eller TikTok. Firmaet må kontinuerlig kjempe for å fange brukernes tid.
Det kan komme reguleringer som begrenser anvendelsen og innsamlingen av bruker- og bruksdata, eller som begrenser oppkjøp, noe som påvirker datautnyttelsen og veksten.
Denne artikkelen er utarbeidet av Leona Murray