Nye slankemidler som Ozempic skaper blest i legemiddelverdenen, og aksjene til produsentene stiger kraftig.
De to navnene som er synonymt med denne trenden, er Novo Nordisk (NVO), som produserer Ozempic og Wegovy, og Eli Lilly (LLY), som produserer Mounjaro og Zepbound. Morningstar vurderer begge aksjene som overvurderte, men de har likevel hatt en massiv oppgang det siste året. Novo Nordisk har steget med mer enn 82%, mens Eli Lilly har steget med mer enn 97%.
Etter hvert som disse legemidlene - kjent som GLP-1, opprinnelig utviklet for å behandle diabetes - fortsetter å bli videreutviklet og aksjene fortsetter å stige, mener noen strateger at det vil være nesten umulig for konkurrentene å oppnå en betydelig fordel.
"Vi forventer at Novo Nordisk og Eli Lilly vil beholde det store flertallet av markedet så langt man kan se - sannsynligvis 80% til 90% eller mer", sa Fayez Sarofim & Co. investeringssjef Gentry Lee i et panel under 2024 Morningstar Investment Conference.
Legemiddelaksjer mot fedme
Kilde: Morningstar Direct
Et varig duopol
De to selskapene "har pumpet milliarder av dollar inn i forskning og utvikling, kapitalinvesteringer og produksjon", sier Lee. De har også gjennomført vitenskapelige studier som har gjort det mulig for dem å få refusjon fra forsikringsselskapene, hvilket har gjort markedsdominansen deres ytterligere varig.
"Når du har gjort disse [studiene] stoler legene på deg, du har et merkenavn på markedet, og du har en salgsstyrke som representerer disse legemidlene", legger Lee til.
Til sammen betyr disse faktorene at det vil være "svært vanskelig for konkurrerende selskaper å bryte seg inn på markedet på en meningsfull måte", fortsetter han.
"Vi forventer at duopolet vil forbli intakt i en lang, lang periode".
For ikke å snakke om potensialet for et mye større marked i årene som kommer. Lee påpekte at patentene for GLP-1-legemidler vil begynne å løpe ut i 2030-årene, og at rimeligere versjoner da vil bli tilgjengelige for flere pasienter. Utløpte patenter åpner selvsagt også dørene for konkurrerende produsenter.
Markedet for legemidler mot fedme er i endring
Etter hvert som etterspørselen etter GLP-1-medisiner øker, jobber produsentene på spreng for å utvikle bedre legemidler og skalere opp produksjonen. "Vi er i fase én", sier Debra Netschert, porteføljeforvalter for helsestrategier hos Jennison Associates. "Dette markedet vil se helt annerledes ut om ti år".
Det er nok en motvind for konkurrentene. Netschert påpeker at legemiddelprodusenter (inkludert Lilly og Novo) allerede er i gang med å utvikle nye versjoner av GLP-1-medisiner og planlegger for de kommende årene. "Hvis [en konkurrent kommer ut] med et legemiddel i 2030 som slår Mounjaro og Zepbound i dag, er det egentlig ikke relevant, fordi Lilly kanskje har sine første orale data tidlig i 2025." For ikke å snakke om tilleggsdataene fra andre produsenter som kommer etter hvert.
Det er selvsagt vanskelig å vite når det gjelder dette markedet, og dagens toppaktører er ikke immune mot fremtidig konkurranse, spesielt med tanke på hvor raskt legemidler mot vekttap utvikler seg.
"Den største risikoen er helt klart at et selskap kommer opp med ny teknologi som vi ikke forutser", sier Lee.
"De må fortsette å være innovative for å holde seg i forkant av patentutløp".