Etter en liten nedgang i 2022, kom bærekraftige fond sterkt tilbake igjen i 2023, da investorenes økende interesse har løftet etterspørselen og populariteten til selskaper med sterke ESG-kvalifikasjoner.
I løpet av dette året har globale bærekraftige fond samlet nesten 2,8 billioner dollar ved utgangen av juni i år, ifølge Morningstars siste Global Sustainable Fund Flows-rapport. Ifølge Morgan Stanley betyr dette at disse fondene nå utgjør hele 7% av forvaltningskapitalen, noe som er opp fra 4% for omtrent fem år siden.
Denne betydelige veksten underbygger at ESG-investeringer ikke bare handler om å gjøre godt, men også at de er en positiv kraft som driver avkastning. Langsiktige investorer vil kanskje ta en titt på de følgende selskapene med lave ESG-risikovurderinger, som har lykkes med å integrere bærekraftige retningslinjer i sin bedriftsstruktur.
Spesialforhandleren Williams-Sonoma (WSM) dominerer Home-kategorien på 300 milliarder dollar. Selskapet tilbyr førsteklasses matlagingselementer gjennom dets navnebror Williams-Sonoma (175 butikker), mens Pottery Barn (189) tilbyr uformelt hjemmetilbehør. Selskapets portefølje av merkevarer inkluderer også Pottery Barn Kids (52 butikker); West Elm (121), et voksende konsept for unge profesjonelle; og Rejuvenation (9), som tilbyr belysning og husdeler.
Williams-Sonoma har en imponerende ESG-risikoscore på 11,80 (lav) per 9. oktober, vurdert av Sustainalytics. ESG-risikoscore er en rating som representerer et selskaps eksponering for vesentlige ESG-problemer. Jo lavere ESG-risikoscore, jo bedre.
Selskapet har etablert en sterk tilstedeværelse i den globale hjemmesektoren verdt 750 milliarder dollar, samt i det amerikanske B2B-markedet som er verdsatt til 80 milliarder dollar. "Historisk sett har det lansert de fleste av sine merker organisk i underbetjente segmenter, og selskapets verdifulle merkevare har vært den avgjørende faktoren for vekst i både topp- og bunnlinjen", sier en aksjerapport fra Morningstar.
Nylig har selskapet utvidet virksomheten utover møbler og varer til hjemmet, ved å fokusere på B2B-salg og markedsinitiativer. "Disse nye forretningsområdene, sammen med raskere vekst fra franchise og e-handelskanalene (66% av 2022-salget), bør hjelpe selskapet med å oppnå 10 milliarder dollar i salg innen 2029", sier Morningstars sektordirektør Brian Bernard, som nylig senket aksjens virkelige verdi fra 209 USD til 202 USD etter å ha tatt med veksten fra andre kvartal og en oppdatert årsprognose.
Cencora (COR), en av USAs fremste farmasøytiske grossister, leverer og distribuerer merkevare-, generiske og spesialiserte farmasøytiske produkter til apotek (kjedebutikker, uavhengige og postordreapotek), sykehusnettverk og helsepersonell.
Selskapet har en ESG-risikoscore på 12,75 (lav), per 9. oktober, vurdert av det Morningstar-eide ESG-analyseselskapet Sustainalytics.
Cencora er blant de tre dominerende grossistene i USA når det kommer til distribusjon av merkevare, generiske og spesialfarmasøytiske produkter. Disse aktørene er sentrale i forsyningskjeden for reseptbelagte legemidler, med over 90% av alle reseptbelagte legemidler i USA som distribueres via grossister.
"Med et salg som overgikk 197 milliarder dollar innen helsetjenester i USA i 2022, står selskapet bak omtrent en tredjedel av all legemiddeldistribusjon innenlands", heter det i en Morningstar-aksjerapport.
De tre grossistgigantene har, i over to tiår, stått for mer enn 90% av hele det amerikanske legemiddeldistribusjonsmarkedet. "Vi forventer at disse tre fortsatt vil dominere markedet de neste 10 årene, selv om det kan forekomme små skifter i markedsandelene dem imellom", sier Morningstars aksjeanalytiker Keonhee Kim.
Det forventes en stabil vekst i det amerikanske distribusjonsområdet for legemidler de kommende fem årene - en vekst drevet av en aldrende befolkning, introduksjon av nye legemidler og økt etterspørsel etter spesialmedisiner. "Cencora er godt posisjonert for å dra nytte av denne markedsdynamikken, og vi forventer at den vil opprettholde sin ledende posisjon i den perioden vi har projisert", legger Kim til, som estimerer aksjens virkelige verdi til 162 USD.
"Athleisure"-giganten, Lululemon (LULU), designer, distribuerer og markedsfører sportsklær, fottøy og tilbehør for kvinner, menn og jenter. I tillegg til å selge klær egnet for både fritid og sportslige aktiviteter (yoga og løping), inkluderer selskapets produktportefølje treningsrelaterte tilbehør som vesker, yogamatter og utstyr.
Denne forhandleren, basert i Vancouver i Canada, driver mer enn 670 bedriftseide butikker i 19 land, e-handel, utsalgssteder og grossistkontoer. Lulu har en ESG-risikoscore på 16,94 (lav), per 9. oktober, vurdert av Sustainalytics.
"Lululemon har en solid plan for å utvide sitt produktsortiment og geografisk rekkevidde, samtidig som de styrker sin kjernevirksomhet", påpeker en aksjerapport fra Morningstar.
Selv om selskapets forretningskategorier blir stadig mer konkurranseutsatt, drar Lululemon fordel av "athleisure"-motetrenden og vil fortsette å opprettholde premium prissetting, støttet av merkevarens popularitet samt design og kvalitet på produktene, legger rapporten til.
Lululemons netthandel fikk vind i seilene under pandemien, og har siden da fortsatt å vokse i markedsandel (33% salgsvekst i 2022), noe som overgår det butikkbaserte salget.
"Lululemons netthandel vil sannsynligvis dra nytte av investeringer i digitale løsninger (som kjøp online med henting i butikk), nye produkter, samt et ekspanderende lojalitetsprogram", sier Morningstar-analytiker David Swartz. Han justerte nylig aksjens estimerte virkelige verdi fra 267 USD til 259 USD, basert på en kvartalsrapport fra andre kvartal i 2023 som viste en salgsvekst på 18% og en driftsmargin på 21,7%.
Lululemon har også utvidet sin virksomhet utenfor Nord-Amerika, spesielt i Kina, som er det nest største markedet for aktivitetsklær.