Det internasjonale eksklusive luksusmarkedet har nylig fått bemerkelsesverdig fart. Dette bekreftes av ytelsen til S&P Global Luxury Index, som har steget over 10% i løpet av de siste 12 månedene, og overgått den beskjedne 3%-økningen til den bredere referanseindeksen for samme periode, per 16. august.
Denne eksepsjonelle ytelsen til markedet for luksusvarer er langt fra over. 2023-prognosen fra Bain & Company for dette markedet viser en potensiell vekst som varierer fra 5% til 12%, basert på rekordåret 2022, til tross for den rådende økonomiske usikkerheten. Markedet anslås å være verdsatt mellom omtrent 577 milliarder dollar og 621 milliarder dollar innen 2030, en dobling fra 2020.
Investorer som er interessert i et segment som i stor grad er uavhengig av globale økonomiske svingninger, kan vurdere følgende luksusvareselskaper og vente på en betydelig tilbaketrekking som en sikkerhetsmargin.
Det verdenskjente luksusmerket Hermes (RMS) er mest kjent for sine Birkin- og Kelly-vesker. Selskapet genererer omtrent halvparten av sine inntekter fra lærvare- og salmaker-segmentet, mens klær og tilbehør (25% av omsetningen), silke og tekstiler (7%) og andre produkter som parfymer, klokker, smykker og boliginnredning utgjør resten.
Selskapet driver omtrent 300 butikker over hele verden som betjener både ambisiøse forbrukere og enkeltpersoner med høy nettoformue. Det fungerer også som en kilde for gaveartikler, "noe som gir Hermes en tilbakevendende etterspørsel og beskytter mot sykliske etterspørselssvingninger", sier en Morningstar-aksjerapport.
Selskapet har en unik posisjon i luksusvareindustrien, noe som bidrar til at det genererer konsekvent høy avkastning på kapital. "Hermes' ikoniske skinnvesker (en del av lærvaresegmentet på mer enn 4 milliarder dollar) er i begrenset oppslag, noe som støtter merkevarens eksklusivitetsoppfatning og gir selskapet betydelig prisingsmakt", hevder Morningstars aksjeanalytiker Jelena Sokolova.
Den prestisjefylte etterspørselen etter merkevaren er tydelig gjennom det faktum at "Hermes Birkin og Kelly-vesker selges på sekundærmarkeder og auksjoner for betydelig høyere priser enn de opprinnelige kjøpsprisene - noe som er en imponerende bragd for myke luksusvarer", sier Sokolova, som nylig økte aksjens virkelige verdi til 1 270 euro fra 990 euro, motivert av fremragende årsresultater.
Resten av Hermes sitt produktspekter, som inkluderer små lærvarer, skjerf, smykker, saler og servise, har også en betydelig konkurransefordel eller bredt inntjeningsgrunnlag.
Den luksuriøse tungvekteren, LVMH (MC) eier premiummerker slik som Louis Vuitton, Fendi, Givenchy, Tag Heuer, Hennessy, Moet & Chandon, Dior, Bulgari, Tiffany og Sephora.
Firmaet opererer i seks segmenter: mote og lærvarer (det største og eldste), klokker og smykker, vin og brennevin, parfymer og kosmetikk, selektiv detaljhandel (inkludert Sephora), og andre. Paris-baserte LVMH driver mer enn 5000 butikker over hele verden.
"Vi tror at en portefølje av sterke ledende merkevarer i flere luksusnisjer gir LVMH Moet Hennessy Louis Vuitton en bred vollgrav og bør tillate den å generere økonomiske overskudd langt inn i fremtiden," heter det i en Morningstar-aksjerapport.
Kronjuvelen i mote- og lærvaresegmentet (over halvparten av selskapets fortjeneste) er det over 100 år gamle, globalt anerkjente merket Louis Vuitton, som betraktes som et statussymbol globalt.
Firmaets produktportefølje inkluderer også mindre, men ikoniske merker som Fendi og Loro Piana. Vin- og brennevinssegmentet (17% av overskuddet) omfatter merkene Hennessy og Moet & Chandon som har betydelige markedsandeler og utbredt merkekjennskap, sier rapporten.
LVMH-merker har etablert sterke posisjoner innenfor distributørenes forsyningskjeder og har betydelig forhandlingsmakt på grunn av sin tyngde. "Lange produksjonssykluser og stort lagerbehov i champagne og konjakk, samt forsyningsbegrensninger på grunn av tilgjengelige land, skaper barrierer for nye aktører", påpeker Sokolova, som nylig økte aksjens virkelige verdi til 640 euro fra 590 euro.
Luksusvarekonglomeratet Richemont (CFR) eier 20 eksklusive merker, inkludert Cartier, Piaget, Vacheron Constantin, Jaeger-LeCoultre og Montblanc. Smykke- og klokkemerker utgjør over 70% av salget, mens tilbehør som skrivesaker, klær og nettbasert luksushandel utgjør resten.
Betraktet som "kongen av juveler og juveler for konger", er Cartier uten tvil "et av de mest kjente og sterkeste merkene i smykkeindustrien", heter det i en Morningstar-aksjerapport, som legger til at smykker står for 58% av den totale omsetningen og over 86% av fortjenesten.
Den høye andelen smykkegaver (omtrent 70% i store smykkeforbrukende land, som USA, Kina og Japan), støtter kategorienes iøyenfallende verdi og etterspørsel etter merkene blant personer med høy nettoformue.
Richemont rangerer på tredjeplass blant de største globale luksuskonglomeratene etter omsetning. "I løpet av årene har konsernet samlet og utviklet en portefølje av svært vellykkede globale merkevarer, hovedsakelig i segmentet for harde luksusvarer", sier Sokolova, og legger til at "til tross for mer uttalt syklisitet, drar harde luksusvarer fordel av mye lengre produktsykluser og lavere mote-risiko".
De fleste av gruppens merkevarer er minst et århundre gamle, har ikoniske kolleksjoner som varer i 40-80 år, og har historisk sett hatt betydelig prissettingskraft, bemerker Sokolova, som setter aksjens virkelige verdi til 140 sveitsiske franc og spår en inntektsvekst på 6,5% over det neste tiåret, drevet av et økende antall personer med høy nettoformue globalt.
Gjennomgangen av investeringsmulighetene ovenfor er ikke ment å være en anbefaling av kjøp eller salg. Historisk avkastning er ingen garanti for fremtidig avkastning.