I november 2022 opplevde The Walt Disney Company (DIS) en betydelig ledelsesendring.
Bob Iger, tidligere administrerende direktør for Walt Disney fra 2005 til 2020, kom tilbake og erstattet Bob Chapek i en opprinnelig toårig avtale, som siden er utvidet til 2026. Hensikten var å bidra til å omstrukturere og snu virksomheten mot det positive.
Selskapet hentet nylig inn to tidligere ledere som rådgivere, satset stort på sportsbetting med ESPN, og skapte overskrifter ved å utfordre Floridas guvernør og presidentkandidat, Ron DeSantis, da de motarbeidet den kontroversielle «Don’t Say Gay»-lovgivningen.
Hva betyr dette for investorene? Forrige uke presenterte selskapet sin rapport for tredje kvartal og ni måneder. Etter å ha tatt en titt på rapporten, justerte Morningstar sitt virkelig verdi-estimat for selskapets aksjekurs. Videre i denne artikkelen presenterer vi vår vurdering av Disneys finansielle prestasjoner.
Morningstars synspunkt
Inntektsforbedring: Disney rapporterte et solid tredje kvartal ettersom tap fra streaming fortsatte å minke, men Disney+ og Hulu leverte svært svake abonnementstall. Totale inntekter økte med 4% fra år til år til 22,3 milliarder dollar, da veksten i parker og salg direkte til forbruker (D2C) oppveide nedgangen i de lineære nettverkene og studiovirksomheten.
Mer abonnementsvekst er nødvendig fra streaming: Selv om streamingsegmentet ser ut til å gå i balanse innen utgangen av regnskapsåret 2024, mener vi fortsatt at Disney må drive sterkere topplinjevekst for å erstatte synkende inntekter fra lineære nettverk. Selv om de nylig annonserte prisøkningene er en metode for å drive inntektsvekst, tror vi at abonnentvekst også vil være nødvendig på mellomlang sikt.
Virkelig verdi-estimat for Disney
Med sin 4-stjerners rating mener vi at Disney-aksjen er undervurdert sammenlignet med vårt langsiktige estimat for virkelig verdi.
Vårt oppdaterte estimat for virkelig verdi på 145 dollar for Disney (senket fra 155 dollar i mai) gjenspeiler langsommere abonnementsvekst og lavere tap fra streaming. Vi forventer en gjennomsnittlig årlig inntektsvekst på 6% frem til regnskapsåret 2027. Vi anslår nå at tap for streamingsegmentet vil fortsette gjennom regnskapsåret 2024, at lineær annonsering vil avta i løpet av de neste fem årene, og en fortsatt nedgang i marginene for lineære nettverk.
Vi forventer at billettinntektene for regnskapsåret 2023 vil forbli foran 2019, til tross for forbrukernes bekymringer vedrørende økonomien og inflasjonen. Vi anslår at inntektene fra varer, mat og drikke vil se tilsvarende vekst, og det samme vil inntektene fra ferieanleggene. Parker- og forbrukersegmentet opplevde en nedgang i inntektene på 37% i regnskapsåret 2020 og en nedgang på 3% i regnskapsåret 2021. Etter en kraftig oppgang på 73% i 2022, forventer vi en mer normalisert vekst på 5% i løpet av de neste 5 årene.
Vi anslår 12% gjennomsnittlig årlig vekst for segmentet for direkte salg til forbrukerne (D2C), ettersom vi modellerer sterk abonnementsvekst for Disney+ og Hulu, sammen med ytterligere prisøkninger. Vi anslår nå at Disney-merkede streamingtjenester vil nå 235 millioner betalende abonnenter innen utgangen av regnskapsåret 2027. Denne veksten forutsetter en fortsatt internasjonal utrulling og forbedret penetrasjon i de større vestlige markedene. Vi anslår at segmentet vil levere sin første positive årlige driftsinntekt i regnskapsåret 2025.
Økonomisk vollgrav
Vi tildeler Disney en Wide Economic Moat Rating. Mediesegmentet og samlingen av Disney-merkede virksomheter har vist sterk prissettingskraft det siste tiåret. Vi tror at eiendelene som ble hentet fra firmaets oppkjøp av 20th Century Fox i 2019 vil fortsette å hjelpe med å generere meravkastning på kapital til tross for det stadig mer konkurransepregede medielandskapet, inkludert innen streaming.
Til tross for endringer i forbrukeratferd, ligger selskapets betalt-TV-penetrasjon fortsatt over 60% av amerikanske husholdninger. Disney-nettverk er fortsatt viktige brikker i den tradisjonelle betalt-TV-pakken. Selv om kabelkutting fortsatt er et pågående problem, genererer førsteklasses kabelnettverk som ESPN og FX fremdeles betydelige kontantstrømmer fra både tilknyttede avgifter og reklame, med prisøkninger som historisk sett overgår tapene fra kunder. Selskapets nettverksportefølje gir distributørene generell underholdning, direktesendt sport på ESPN, og nyhetsdekning på ABC – to sjangere som holder mange abonnenter i betalt-TV-universet. Selv om vi forventer at betalt-TV-abonnenter vil fortsette å avta årlig, forblir de underliggende nettverkene lønnsomme, og kontantene som genereres vil fortsette å omdisponeres for vekst.
ESPN er den dominerende aktøren innen amerikansk sportsunderholdning. Dens posisjon og merkevarestyrke gjør den i stand til å kreve høyere abonnementsavgifter enn noe annet kabelnettverk, noe som genererer solide inntekter. ESPN bruker disse inntektene til å styrke sin posisjon ved å anskaffe langsiktige rettigheter til sportsprogrammer for organisasjoner som NFL, NBA, samt college fotball og basketball. ESPN-merket har blitt utvidet for å skape den ledende nettsiden for sportsnyheter (ESPN.com) og strømmetjenesten (ESPN+). Selv om nedgangen i abonnenter hos tradisjonelle distributører har påvirket inntektene til ESPN, er kanalen en kjernekomponent hos alle de store betalt-TV-distributørene – enten tradisjonelle eller online – til tross for sine høye avgifter. Gitt viktigheten av direktesendte sportsarrangementer i betalt-TV-pakken, forventer vi at hovedkanalene til ESPN vil forbli sentrale komponenter i slike tilbud.
Styrken i Disneys studioer og medienettverk bør bidra til å drive fortsatt suksess for firmaets D2C-ambisjoner. Selv om ledelsen er fokusert på å flytte segmentet mot lønnsomhet innen utgangen av regnskapsåret 2024, forventer vi at selskapet vil fortsette å investere i å lage originalt innhold for sine plattformer, samtidig som det plasserer sin mest verdifulle andregangs programmering på disse tjenestene. Vi forventer ytterligere investering i ikke-engelsk, lokalspråklig innhold ettersom Disney+ forsøker å få gjennomslag utenfor engelsktalende land og India, hvor størstedelen av innholdsutgiftene historisk sett har blitt foretatt. Suksessen til Netflix i Lating-Amerika, Sentral- og Øst-Europa og Sør-Korea, sammen med Disney+ i India, demonstrerer verdien av innhold på lokale språk.
Risiko og usikkerhet
Basert på de konkurrerende lineære og strømmebaserte mediemarkedene som Disney opererer i, sammen med nivået på annonse- og parkinntekter som er eksponert for økonomien og økonomiske sykluser, mener vi at en Morningstar Uncertainty Rating på «High» for øyeblikket er mer passende enn «Medium» for å bedre reflektere den volatiliteten vi forventer at Disney-investorer vil møte i forhold til vår globale dekning.
Disneys resultater kan lide dersom selskapet ikke klarer å tilpasse seg det skiftende medielandskapet. Grunnleggende betalt-TV-tjenesterater har fortsatt å øke, noe som kan føre til at forbrukere kansellerer abonnementene sine eller reduserer tjenestenivået.
Selskapets annonsestøttede kringkastingsnettverk, sammen med fornøyelsesparkene og forbrukerprodukter, vil lide dersom økonomien svekkes.
Det bullish Disney-fans sier
Park- og feriestedsegmentet vil komme sterkt tilbake fra pandemien, da familier fortsatt ser på selskapets parker som førsteklasses feriedestinasjoner.
Disney+ har et stort vekstpotensial, både i USA og internasjonalt. Selskapets originale serier og den dype og stadig voksende katalogen vil drive denne veksten.
Selv om filmproduksjon er en uforutsigbar bransje, reduserer Disneys populære franchiser og karakterer denne volatiliteten over tid. I tillegg er firmaets årlige utgivelsesoversikt vanligvis ikke avhengig av én storfilm, noe som reduserer nedturen av en fiasko.
Det bearish Disney-fans sier
Forretningsmodellen for medienettverksdivisjonen avhenger av den kontinuerlige veksten av tilknyttede avgifter. Enhver nedgang i veksten av disse avgiftene, ettersom betalt-TV-abonnenter fortsetter å synke, kan ramme lønnsomheten enormt.
Universet av streamingplattformer blir stadig mer overfylt. Disney må kanskje fortsette å finansiere tap i dette segmentet utover regnskapsåret 2024.
Å utvikle programmer som treffer massemarkedet kan være uforutsigbart, spesielt ettersom mediefragmenteringen fortsetter. Kappløpet om å tiltrekke og beholde talentfulle kreative personer har vært og vil fortsatt være svært konkurransedyktig og dyrt.
Vennligst merk at denne artikkelen er helt eller delvis oversatt av en maskin, og det kan derfor være noen skrivefeil eller unøyaktigheter i teksten. Dersom du har spørsmål eller kommentarer til teksten, ta gjerne kontakt med guro.tungeland@morningstar.com