Hva er din investeringspersonlighet: Ensom ulv, Tilhenger eller Zombie?

Holdninger har stor påvirkning på investeringsbeslutninger.

John Rekenthaler 15.05.2023 | 16:29
Facebook Twitter LinkedIn

eyes

Tre investeringsprofiler

Det er få investorer som passer perfekt til en enkel beskrivelse. Som med arv har de fleste mennesker flere ulike trekk, men det er ingen tvil om at personligheter påvirker investeringsatferd. Denne artikkelen oppsummerer styrker og svakheter ved de tre dominerende holdningene.

Ensomme ulver

Investorer som tilhører denne gruppen, tar sine egne beslutninger. De bruker investeringsresearch verken for rådets skyld, eller for å lære hva andre gjør, men heller som grunnlag for egne vurderinger. Disse investorene ignorerer flokkens handlinger. Dersom de ser en kø som strekker seg rundt et hjørne, vil de ikke prøve å finne ut hva de går glipp av. I stedet vil de fortsette sin egen vei mens de synes synd på de som står i kø.

Styrker:

1)      Kjøper lavt

Ensomme ulver er ikke de eneste investorene som prøver å kjøpe lavt. Aksjefond kan noen ganger motta innstrømninger etter markedsnedgang, fordi markedet som helhet tror at dippen gir en kjøpsmulighet. Samlet sett er imidlertid ensomme ulver de investortypene som mest sannsynlig søker blant rabatterte verdipapirer på jakt etter gode kjøp.

2)      Tidlig gevinst

I tillegg til å dra nytte av «dead cat bounces» fra verdipapirer som opplever dype nedgangsperioder, kan ensomme ulver også profitere på den motsatte typen investering: høyt prisede vekstaksjer. Før Tesla (TSLA) ble allemannseie, var det hovedsakelig ukonvensjonelle investorer som oppdaget selskapets potensial. Det samme gjelder for alle vellykkede oppstartsselskaper.

Svakheter:

1)      Selvbedrag

Dessverre er ikke alt som glitrer gull. For hver dollar de satset i Tesla eller bitcoin, kastet ensomme ulver bort tusenvis av investeringsdrømmer som aldri ble realisert. Noen ganger ligger det faktisk visdom i å følge mengden. Ensomme ulver står stadig overfor muligheten for at deres «innsikt» i virkeligheten er selvbedrag – den feilaktige oppfatningen av at de har oppdaget noe som andre har gått glipp av.

2)      Bjørnefeller

Et relatert problem for ensomme ulver er bjørnefeller. Denne feilen har heldigvis blitt mindre vanlig fordi markedstiming har blitt mindre populært, men ensomme ulver har likevel en tendens til å forlate aksjemarkedet i troen på at de har identifisert en kommende nedgangsperiode. Når de først er ute av aksjer, sliter de med å komme tilbake, fordi det å gjøre det før aksjeprisene kollapser ville være en indirekte erkjennelse av fiasko. Ensomme ulver drar ikke alltid nytte av å ha høy selvtillit.

Tilhengere

Mer vanlig enn ensomme ulver er tilhengere, som finner trøst i mengden. I stedet for å gå forbi køer, slik som ensomme ulver, blir tilhengerne med i køen. Tilhengere blir sterkt påvirket av anbefalinger – fra researchere, media, venner og familie, og internettforum. De søker investeringsallierte.

Styrker:

1)      Holder seg oppdatert

Tilhengere lytter til andre. Dette hjelper dem med å holde seg oppdatert om investeringer, og reduserer dermed sjansen for ubehagelige overraskelser. Akkurat som med inflasjon, som forårsaker mest skade når den kommer uventet, gir uforutsette investeringstap den skarpeste smerten. Tilhengere som lytter til begge sider av investeringsdebattene – selv om det ikke alltid skjer – er godt forberedt på dårlige nyheter.  

2)      Handelsmuligheter

Når tilhengere får kjennskap til en investeringsmulighet, har ensomme ulver allerede oppdaget den. Det tar tid før informasjon sprer seg. Imidlertid kan dyktige tilhengere fremdeles oppnå betydelig fortjeneste ved å komme før resten av markedet. Å oppdage Tesla på vinteren 2020 var for sent. Men å kjøpe aksjen to år tidligere, da den var godt kjent, men ennå ikke en investerings «hype», ville vært en glimrende handel.  

Svakheter:

1)      Distraksjon

Det er en tynn linje mellom det å bli veiledet av fellesskapet og å bli kontrollert av det. De som bruker investeringsinformasjon på en hensiktsmessig måte, ved å bruke sunn fornuft og utøve en viss grad av egen dømmekraft, kan lykkes. Men de som blir forvirret av investeringsrykter og lar seg distrahere i forskjellige retninger, står ovenfor en konstant fare. Dette gjelder spesielt for tilhengere.

2)      Gruppementalitet

Tilhengere er mest utsatt for å bli påvirket negativt av sine egne følelser. Enhver som har deltatt i nettdiskusjoner kan bekrefte at chattegrupper raskt kan utvikle en gruppementalitet. (Hver gang jeg mottar en åpent fornærmende e-post, vet jeg at spalten min er blitt postet på et Reddit-forum). Investorer kan dra nytte av å høre flere synspunkter, men det er sjelden de vil lykkes ved å dele andres følelser.

Zombier

De fleste investorer er zombier. Jo mindre de vet om porteføljene sine, desto lykkeligere er de. Som et resultat velger de gjerne å lukke ørene for all støy. Tilbake i gamle dager betydde det å eie en portefølje satt sammen av en aksjemegler, og deretter overlate fremtidige beslutninger i meglerens hender. I dag er zombier typisk indeksfond-tilhengere. Uansett hvilken vei de velger, så står de på sidelinjen.

Styrker:

1)      Investeringsdisiplin

Dette er åpenbart. I den grad investeringssuksess kommer av å holde fast ved strategien - en gammel klisjé, men ikke uten sannhet - er zombier perfekt egnet. De har verken troen på å gjøre egne endringer eller interessen for å kopiere andre investorer. Porteføljen deres har derfor en tendens til å forbli uendret.

2)      Emosjonell kontroll

Her kommer et eksempel fra USA: på 1990-tallet spekulerte mange investeringseksperter i at når den lenge etterlengtede nedgangsperioden omsider kom, ville 401(k)-deltakere være de første til å selge på grunn av deres manglende erfaring. I stedet var de de siste. Under aksjekrakket i teknologisektoren fra 2000 til 2002 var 401(k)-midler mer stabile enn detaljinvestorer sine skattbare kontoer og porteføljene som ble administrert av profesjonelle forvaltere. Det er en fordel å mangle en investeringshjerne.

Svakheter:

1)      Gå glipp av muligheter

Selv om zombier hverken blir fanget av bjørnefeller eller jager sin egen ytelse, vil de heller ikke oppdage investeringsmuligheter. For å gå tilbake til vårt tidligere eksempel, kjøpte noen mennesker aksjer i Tesla før selskapet ble inkludert i S&P 500 mot slutten av 2020. De kan ha vært ensomme ulver eller blant de tidlige tilhengerne, men de var definitivt ikke zombier.

2)      Strukturelle endringer

På lang sikt er markedene svært stabile. Omtrentlig sett økte obligasjonsrentene i 30 år, fra 1950 til 1980, før den avtok de neste tre tiårene. Aksjemarkedenes langsiktige utvikling har vært like forutsigbart. Derfor blir zombier sjelden etterlatt når det oppstår slike strukturelle endringer. Men når slike skift likevel skjer, er zombier alltid den siste investeringstypen som får det med seg.

Oppsummering

Her er en oppsummering av denne diskusjonen:

investeringspersonligheter

Min investeringstype kan best beskrives som en «kunstig zombie». Med det mener jeg at selv om jeg er en ensom ulv av natur, har jeg gjennom erfaring lært hvor vanskelig det er å overgå mengden. Derfor opptrer jeg meg som en zombie, ved å gjøre få handler og holde følelsene mine på avstand, selv om jeg selvfølgelig er for informert til å tilhøre den kategorien.

Og hva med deg? Hvilken investeringspersonlighet har du?

Vennligst merk at denne artikkelen er oversatt fra engelsk og ble opprinnelig publisert på morningstar.ca

Motta vårt ukentlige nyhetsbrev på e-post

Registrer deg her

Facebook Twitter LinkedIn

Om forfatteren

John Rekenthaler  is vice president of research for Morningstar.

© Copyright 2024 Morningstar, Inc. Alle rettigheter reservert.

Brukervilkår        Personvern        Cookie Settings          offentliggjøringer