Er Meta-aksjen fortsatt et godt kjøp etter langvarig oppgang?

Facebook og Instagram Reels sett på som vekstdrivere for den amerikanske sosiale medier-giganten

Sandy Ward 14.04.2023 | 15:48
Facebook Twitter LinkedIn

Mark Zuckerberg

Meta Platforms-aksjen (META) leverte svært imponerende resultater i første kvartal, og steg hele 76 %. Aksjen er opp rundt 140 % fra de laveste nivåene i november. Og det er indikasjoner på at aksjen kan fortsette videre.

Så er selskapet et kjøp?

Rundt den nåværende prisen på $213 per aksje, fortsetter Meta-aksjen å være attraktivt verdsatt, særlig nå som større innsparinger har blitt varslet.

Nøkkelinformasjon for Meta

• Anslag for virkelig verdi: USD 260

• Usikkerhetsvurdering: Høy

• Morningstar-vurdering: 4 stjerner

• Økonomisk vollgravvurdering: Bred

Forbedringer i Metas evne til å måle effektiviteten til annonser som kjører på plattformene deres, bør også bidra til å øke inntektene. Det er kritisk fordi digital annonsering utgjør omtrent 90 % av Metas inntekter.

Rivalen TikToks problemer kan også skape muligheter for Meta i tiden fremover. Midt i truslene om å forby TikTok i USA, eller selge sin amerikanske virksomhet til et amerikansk selskap, kan brukere og innholdsskapere flytte til andre plattformer, inkludert Meta, og ta med seg annonsører.

Meta er navnet på medieselskapet tidligere kjent som Facebook; teknologigiganten eier også Instagram-plattformen og direktemeldingsnettverkene Whatsapp og Messenger. Facebook er det største sosiale nettverket i verden, med nesten 3 milliarder aktive brukere per måned.

«Til tross for oppkjøringen er det fortsatt mer oppside» sier Ali Mogharabi, senior aksjeanalytiker for media og telekom i Morningstar, og bemerker at aksjene handles med 20 % rabatt i forhold til virkelig verdianslaget på USD 260 per aksje.

Meta handles til 9,4 ganger 2023 konsensusjusterte estimater for virksomhetsverdi til EBITDA, og 8,1 ganger 2024 estimater, godt under estimatene for 2023 og 2024 som Mogharabis virkelig verdi estimat er basert på.

Mogharabi lister opp tre ut trender som lover godt for Meta-aksjen:

• Nytt fokus på kontroll av kostnader;

• Forbedringer i måling av effektiviteten til annonser på deres plattformer;

• Potensial for å tjene penger på Reels-kortvideofunksjonene.

Meta-aksjens comeback

Metas siste aksjeoppgang markerer en fantastisk innhenting etter en kraftig nedgang i 2022, da selskapet rapporterte sine svakeste salgsresultater noensinne og opplevde alvorlige utfordringer med forretningsmodellen. Meta-aksjene falt fra et maksimum på $379 i august 2021 til et lavpunkt på rundt $88 innen oktober 2022, et fall på hele 77%.

Meta hadde 32,2 milliarder dollar i omsetning i fjerde kvartal 2022, en nedgang på 4 % fra 33,7 milliarder dollar som selskapet dro inn i 2021. For hele året falt inntektene med 1 % til 116,6 milliarder dollar fra 117,9 milliarder dollar året før.

Meta ble blindet av endrede økonomiske forhold drevet av høy inflasjon, renteøkninger og endret kundeatferd etter å ha økt bemanning og utgifter i løpet av pandemiårene.

Selskapet ble også overrumplet av de skadelige effektene på annonseinntektene fra personvernfunksjoner som Apple introduserte i 2021, kjent som App Tracking Transparency, som gjorde det vanskeligere for tredjeparter å samle inn data fra kunder. Samtidig økte rivalen TikTok sin markedsandel, og tiltrakk seg mer reklame.

Meta fokuserer på annonser

I kjølvannet av problemene i fjor, omarbeidet Meta sin digitale annonseringsmodell for å få direkte kontakt med annonsører. Selskapet slo seg sammen med e-handelsplattformen Shopify for å jobbe med selgere gjennom Facebook og Instagram, og ga dem et verktøy for å markedsføre til kunder direkte og kvantifisere effektiviteten til annonsene deres. Meta har også startet en betalt bedriftsmeldingsplattform på WhatsApp der bedrifter kontakter kundene sine direkte via tekstmeldinger.

Meta er spesielt fokusert på å inkorporere annonser i det raskt voksende videoinnholdet i kort format kjent som Reels, ved å bruke kunstig intelligens for å nå ut til kunder med mer personlig tilpassede annonser basert på deres oppførsel og konteksten til nettstedene de besøker.

Reels-spill på Facebook og Instagram har mer enn doblet seg det siste året, og antallet personer som videredeler Reels har mer enn doblet seg de siste seks månedene, ifølge selskapet. Målt etter inntekter generert av minutt sett, er Reels for tiden ulønnsomt, men selskapet forventer at det vil gå i balanse innen slutten av dette året eller tidlig neste år. «Etter det bør vi være i stand til å vokse Reels lønnsomt samtidig som vi holder tritt med etterspørselen vi ser» sa administrerende direktør Mark Zuckerberg.

Metas fokus på effektivitet

Metas endringer vises allerede i resultatene. Ved å erklære 2023 som Metas «effektivitetsår», skisserte Zuckerberg ytterligere kostnadsbesparende tiltak, inkludert 10 000 flere permitteringer i tillegg til de 11 000 tidligere annonsert.

Meta forventer å rapportere omsetning for første kvartal i størrelsesorden $26 milliarder til $28,5 milliarder. Selskapet ser nå totale utgifter for hele året 2023 i området 89 milliarder dollar til 95 milliarder dollar, fra en tidligere prognose på 94 milliarder dollar til 100 milliarder dollar. Det anslår restruktureringskostnader på 1 milliard dollar i året, ned fra et tidligere estimat på 2 milliarder dollar etter å ha registrert noen av kostnadene i fjerde kvartal. Investeringene ble senket til 30-33 milliarder dollar, fra 34-37 milliarder dollar.

«Meta er en utrolig pengemaskin», sier Wally Weitz, co-chief investeringssjef i Weitz Investment Management, og bemerker Metas 41 milliarder dollar i kontanter og relativt lite gjeld.

«Aksjen er ikke veldig billig, men hvis de virkelig har fått litt pengedisiplin og dette er effektivitetens år som Mark Zuckerberg har sagt, kan tilbakekjøp av aksjer gjøre underverker».

Weitz har eid Meta-aksjen siden første kvartal 2018, da den handlet mellom omtrent $160 og $187 per aksje. Firmaet hans kjøpte mer i 2022 da aksjen falt inn i 90 dollar-klassen.

AI er det nye metaverset

Selskapet konsentrerer seg nå om sine AI-systemer for å forbedre engasjement og annonseringseffektivitet. Selskapet har opprettet et nytt produktteam viet til generativ AI som bruker maskinlæringsalgoritmer for å produsere tekst, visuelt innhold og lyd som ser ut til å være laget av mennesker.

«AI er grunnlaget for vår søkemotor og vår annonsevirksomhet», sa Zuckerberg til analytikere etter publiseringen av resultatene for fjerde kvartal i februar. «Vi tror også det kommer til å muliggjøre mange nye produkter og ytterligere transformasjoner i appene våre».

«Akkurat nå er ikke det rette tidspunktet for å investere like aggressivt i metaverset», sier Mogharabi, og bemerker at Walt Disney har lagt ned sin avdeling som er viet til metaversutvikling, og Microsoft har også avsluttet mye av sin virtuelle virkelighetsinnsats.

Risikoer som Meta-aksjen står ovenfor

Den største risikoen for Meta, som det er for ethvert reklameselskap, er en mulig nedgang i forbruksutgifter og potensiell lavkonjunktur. Selv om Metas sterke balanse vil hjelpe selskapet med å klare en nedtur, vil ikke Meta være immun mot tilbakeslag. Likevel, med sine aksjer som handles til en rabatt, sier Weitz at de allerede priser inn en nedtur.

Også på reklamefronten er selskapet allerede forberedt på lavere vekst.

Digital annonsering utgjør nå mer enn 70 % av alle annonsebudsjetter, og «overgangen fra tradisjonell annonsering til digital er fullført», sier Mogharabi.

«Av den grunn bør vi ikke forvente at digitale annonser vil vokse 15 % til 25 % i året, slik tilfellet har vært det siste tiåret», sier han, og bemerker at veksten avtar og anslås å ligge på nivåer rundt halvparten av dette.

«Det er derfor disse selskapene fokuserer mer på kostnadskontroll i tiden fremover», sier Mogharabi.

 

 

 

 

 

Facebook Twitter LinkedIn

Om forfatteren

Sandy Ward  er en markedsspaltist for Morningstar.com.

© Copyright 2024 Morningstar, Inc. Alle rettigheter reservert.

Brukervilkår        Personvern        Cookie Settings          offentliggjøringer