Markedet for europeiske flyaksjer 2023
Det er en stund siden siste gjennomgang av europeiske flyaksjer hos Morningstar. Som sikkert veldig mange av våre lesere har fått med seg så har de siste årene utvilsomt vært krevende for en bransje som lever av å transportere soltørste ferieturister, forretningsreisende og frosne laksefileter til flyplasser over hele kloden.
De to store aktørene på det skandinaviske hjemmemarkedet, SAS og Norwegian holdt begge på å gå dukken under den mest kritiske fasen av koronapandemien. Norwegian måtte til Irland for å foreta en selskapsrestrukturering – dette innebar at flyselskapets flåte for langdistansefly måtte selges unna (mange av disse havnet senere i Norse Atlantic Airways). For SAS sin del så hopet gjelden seg opp til mer enn 55 milliarder NOK og de er for øyeblikket tungt involvert i en såkalt «Chapter 11»-restrukturering i USA med et håp om å reforhandle leasingavtaler på nyinnkjøpte Airbus A350 og A320Neo.
Flyr på sin side måtte kaste inn håndkleet i slutten av januar 2023 etter kun 21 måneder i full drift. Høsten 2022 meldte selskapet at vinterprogrammet hadde blitt redusert kraftig for å spare kostnader og at det var behov for en kriseemisjon. Da hadde aksjen allerede falt med over 60% siden toppen og flere investorer slik som Jan Petter Sissener og hans Canopus-fond begynte å vakle i sin tro på at selskapet overhodet kunne reddes.
Svak kursutvikling for «full-service» selskapene
«Det er enkelt å ende opp som millionær i flybransjen, det eneste du trenger å gjøre er å starte som milliardær». Dette sitatet tilskrives ofte sir Richard Branson, grunnleggeren av det britiske flyselskapet Virgin som på 1980-tallet tok opp kampen mot etablissementet og British Airways. Sitatet er talende for prestasjonene til mange av de europeiske, delvis statseide flyselskapene som har slitt med milliardgjeld og svake resultater.
SAS er et godt eksempel på dette. Hvis vi ser på tallene så har aksjekursen til selskapet falt fra 4,7 NOK i april 2018 til like over 0,4 NOK 5 år senere. På samme tid i fjor var den like under 1 NOK. Dette er ganske nøyaktig en halvering i aksjekursen på 365 dager.
Hvis vi ser på konkurrenten Norwegian så lå aksjekursen på like i overkant av 4720 NOK for 5 år siden og data for siste handelsdag 5 april viser en sluttkurs på 10,40 NOK. Dette er et formidabelt kursfall! Og viser med tydelighet de store aksjonærverdiene som har blitt rasert på veien.
Ser vi på andre flyselskaper som faller inn under kategorien «full-service» slik som Lufthansa, British Airways og Air-France KLM så er ikke dette lystig lesning heller, likefullt er tallene mindre skremmende sammenlignet med deres nordiske konkurrenter.
Lufthansa-aksjen ble handlet til litt under 19 euro for nøyaktig 5 år siden og siste tilgjengelige aksjekurs viser en pris per aksje 10,27 euro. Når vi ser på International Airlines Group som er moderselskapet til British Airways, men som også omfatter spanske Iberia og Vueling samt irske Aer Lingus så er bildet det samme. Kursen har falt fra 415 til 149 GBP viser siste tilgjengelige tall. En reduksjon på like over 64% de siste 5 år.
Kursfallet for Air France-KLM har vært nesten nøyaktig like stort som konkurrenten IAG. Dagens aksjekurs ligger på 1,60 euro ned fra 4,3 på samme tid i 2018.
Sammensatt bilde for lavprisselskapene
Hvis vi heller retter fokuset mot lavprisselskaper som Ryanair, Easyjet og Wizz Air så er bildet helt annerledes.
Aksjekursen til Ryanair er bevis på at det kan være penger å tjene, selv i et konkurranseutsatt flymarked, med lave marginer og høye faste kostnader. Selskapet klarte å levere positive kvartalstall gjennom hele 2022 og aksjekursen på 92,6 USD er høyere enn den var på samme tid i fjor.
Til tross for at Ryanair klarer å levere grønne tall år etter år, så har også aksjekursen her blitt påvirket av makroøkonomiske prøvelser. Aksjekursen er ned litt over 24% målt over en 5-årsperiode.
Erkerivalen Easyjet har også opplevd en kraftig svekkelse sett fra et 5-årig perspektiv, samtidig som at aksjekursen har lagt på seg over 68% de siste 6 månedene.
For ungarske Wizz Air er svekkelsen de siste 5 årene på 21%, likevel har aksjen opplevd en voldsom kursoppgang på 87% så langt i år.
Rådet til investorer som vil plassere pengene sine i den lunefulle flybransjen kan være å velge seg ut lavprisselskaper som Wizz Air og Ryanair, ettersom dette er selskaper som klarer å genere positiv nettoavkastning i et krevende marked. Som oversikten ovenfor viser så tynges de tradisjonelle europeiske flyselskapene med et høyt kostnadsnivå og komplekse selskapsstrukturer. I en tid fremover med vedvarende høy inflasjon og renter, og hvor kundegruppene til disse selskapene er forsiktig på kostnadssiden kan flyaksjene fortsatt være et krevende sted å være investert.