Hvordan forvaltning og bærekraftig engasjement faktisk fungerer

VIDEO: Fondsforvaltere snakker ofte om hvordan de engasjerer seg i selskaper, men hvordan – om det hele tatt – fungerer det? Vi ser nærmere på bærekraftig ledelse i dette intervjuet med Hanna Roberts fra Sustainalytics

Johanna Englundh 04.04.2023 | 21:04
Facebook Twitter LinkedIn

 

 

Johanna Englundh: Sustainalytics er en del av Morningstar-familien, og jeg er sikker på at de fleste av dere er klar over verdensrangeringen, men Sustainalytics gjør mye mer enn å vurdere et fonds ESG-risiko. Og i dag skal vi få et innblikk i noe som jeg vet at mange investorer er interessert i, men som synes det er ganske vanskelig å faktisk forstå hvordan det fungerer? Og selv om det fungerer. Det kalles stewardship og Hanna Roberts er her med meg i dag for å veilede oss gjennom dette.

Hanna, la oss starte med det grunnleggende. Hva betyr forvaltning og hvorfor er det viktig?

Hanna Roberts: Takk. Ja, forvaltning er ansvarlig allokering, styring og tilsyn med kapital for å skape langsiktig verdi for kunder og mottakere. Og det fører også til bærekraftig fordel for økonomien, miljøet og samfunnet. Det inkluderer både engasjementaktiviteter, men også stemmegivning. Og grunnen til at det er viktig er at det adresserer ESG-risikoer og -muligheter, men også hendelser som da kan informere og brukes i beslutninger om fullmaktsstemme. Det kan bidra til å informere et selskaps ESG-ytelse, det kan informere om sikkerhetsbeslutninger. Det fungerer som et potensielt rødt flagg eller et signal om et positivt momentum. Og engasjement og forvaltning er en nøkkelkomponent i ulike guider for ansvarlige investeringer og ulike koder, for eksempel UK Stewardship Code. Og derfor er det et spørsmål for investorer å engasjere seg. Som sådan kan resultatene fra engasjement også hjelpe investorer til å kommunisere fremgang og resultater. Og engasjement er i stor grad fremtidsrettet, så det tar sikte på å løse dagens og morgendagens problemer. Så det er mange fordeler ved å jobbe med engasjement og forvaltning.

Englundh: Okay. Så kan du gi oss et lite innblikk i Sustainalytics rolle i dette og like hvem du representerer?

Roberts: 115 forvaltningskunder. De er mangfoldige globalt, det er en stor del i Europa selvfølgelig, og deretter vokser i Asia og og USA. Og kundene våre er stort sett delt mellom kapitaleiere og kapitalforvaltere, rundt 50 % av hver. Og våre kunder har et stort fotavtrykk. Så vi har beregnet at det er rundt 4,2 billioner EUR aktiva under engasjement vi representerer når vi kontakter selskaper for å finne ut hvordan vi kan engasjere dem, på vegne av klienter, men også sammen med klienter.

Englundh: Ok, så i stedet for at alle disse forskjellige kapitalforvalterne deretter målretter mot et selskap fra forskjellige retninger, kan de gå gjennom Sustainalytics. Er det riktig?

Roberts: Det er en samarbeidende samling av ressursaktivitet.

Englundh: Ok, så alt dette høres veldig bra ut i teorien, men jeg vet at mange investorer sliter med å forstå hvordan det egentlig fungerer når det kommer til å engasjere seg med selskaper. Kan du gi oss et eksempel på hvordan det kan se ut i praksis?

Roberts: Absolutt. Så først bestemmer du hva slags engasjement som er viktig med selskapet. Så du tenker på om det er en risiko og mulighet, har det vært en hendelse eller er det noe systemisk problem du ønsker å dekke som netto null eller biologisk mangfold. Deretter bruker vi vår interne forskning for å finne ut hva hullene er. Vi utvikler engasjementsplan, en strategi for selskapet og så når vi ut til selskapene for å begynne å engasjere. Vi setter opp agendaer. Vi inviterer kunder til å bli med på møtet vårt, så vi er veldig transparente for våre kunder, og de kan enten bare bli med så mye de vil, eller de kan overlate til oss å gjøre engasjementer på deres vegne. Og når vi begynner å engasjere, måler vi fremgang og respons. Vi måler resultater og rapporterer transparent om dette til våre kunder. Og vi har da også et annet mål, som en rekke ulike verktøy hvis engasjementet ikke går så raskt som vi ønsker eller hvis resultatene ikke blir så høye som vi forventet.

Jeg har et eksempel, for eksempel Vale, tailingsdam-ulykken i 2019 i Brumadinho i Brasil, som førte til -- det var en kollaps av en demning og den drepte rundt 270 mennesker. Det var mange undersøkelser og forliksavtaler, og vi begynte å engasjere oss veldig tidlig i 2019. Med endringsmålet om at selskapet skulle bestille en ekstern teknisk gjennomgang for å forstå årsakene, skulle det styrke styringen av sine tailing-lager ved bruk av best tilgjengelig teknologi. Den måtte vedta en policy om å designe fasiliteter basert på sikkerhet først i stedet for kostnad. De skulle sørge for et utbedringsprogram, og de trengte også å forbedre sin tekniske kunnskap i styret slik at de kunne sikre at potensielle bekymringer ble behandlet på en adekvat måte. Og etter fire års engasjement med selskapet etter utallige møter, konferansesamtaler, har vi vært på besøk hos dem. Vi har arrangert rundebord med dem. Vi kan nå se at Vale har oppnådd 99 % fullføring av erstatningsutbetalingene og rundt 60 % fullføring av gjennomføringen av en oppreisningsavtale de inngikk.

Og det vi da har igjen i vårt engasjement nå er å sørge for at bedriftens kultur blir adressert slik at bedriftskulturen også transformeres innad i bedriften. Og det ville være et eksempel på hvordan vi både adresserer en hendelse og sørger for at den blir tatt hånd om. Men jeg tror det viktige her også er at vi ser fremover og sier hvordan vi sørger for at selskapet er godt tjent med at det ikke gjentar seg.

Englundh: Veldig interessant. Tusen takk for at du ble med oss i dag, Hanna, og for å gi oss et lite innblikk i denne verden av engasjement og forvaltning. Og til neste gang, mitt navn er Johanna Englundh for Morningstar.

Facebook Twitter LinkedIn

Verdipapirer nevnt i artikkel

Navn på verdipapirPrisEndring (%)Morningstar Rating
Vale SA ADR180,79 MXN-0,66

Om forfatteren

Johanna Englundh  er redaktør for Morningstar Sverige. 

© Copyright 2024 Morningstar, Inc. Alle rettigheter reservert.

Brukervilkår        Personvern        Cookie Settings          offentliggjøringer