Ollie Smith: Støvet har lagt seg etter at vår årlige Active/Passive Barometer fant at aktivt forvaltede fond som hovedregel ikke slo passive fond i 2022. Monika Calay, direktør for passiv strategiforskning i Morningstar, er med meg og vil gå gjennom detaljene fra rapporten.
Monica, takk for at du er her. Vi snakket om underprestasjoner i aktive fond i rapporten. Er det områder som klarer seg bedre?
Monika Calay: Takk, Ollie. Så dette er vårt tiende aktive/passive barometer. Vi er derfor veldig glade for å være her i dag for å snakke om noen av våre viktigste funn i rapporten. Fjoråret var, bare for å sette tonen, et svært utfordrende markedsmiljø. Vi så energi- og matvareprisene stige i kjølvannet av den russiske invasjonen av Ukraina. Og etter hvert som krigen eskalerte, så vi også press på inflasjonen, som allerede begynte å ta seg opp i 2021 da landene begynte å åpne seg etter nedstengningen.
Og til slutt avsluttet også sentralbankene sin tiår lange ultra-løse pengepolitikk da de begynte å heve renten. Så alt dette førte til et svært utfordrende miljø for finansmarkedene. Og konvensjonell visdom tilsier at passive forvaltere har en tendens til å prestere bedre i stigende markeder, og at aktive forvaltere beviselig kan tilføre verdi eller bedre navigere nedover. Vel, 2022 testet denne historien, og det vi så på slutten av året var at bare rundt 30 % av aktive aksjeforvaltere klarte å overleve og utkonkurrere sine passive benchmarks.
Som du nevnte, var det noen områder vi så muligheter. Suksessratene hadde en tendens til å øke etter hvert som vi gikk fra store til små selskaper og fra utviklede markeder til aksjer i fremvoksende markeder. Et spesifikt område hvor vi så høyere suksessrater fra aktive forvaltere i aksjemarkedet, var faktisk i det amerikanske verdisegmentet med store selskaper.
OS: Og hva med rentene spesifikt, nå som investorene har beveget seg bort fra aksjer og balansen mellom meravkastning og underavkastning? Hva skjedde med obligasjoner?
MC: Så det som skilte seg ut i 2022 var at suksessratene var høyere i rentekategorier. Samlet sett var suksessraten for renteforvaltere rundt 50 %. Og det er faktisk ikke bare i 2022. Vi ser også høyere suksessrater hos obligasjonsforvaltere over en lengre horisont. Og jeg tror hovedårsaken bak dette er at indeksmetodologier strengt definerer hvilke obligasjoner som er kvalifisert for inkludering i indeksen.
Og det vi ser akkurat nå er at mange passive fond faktisk har høyere forfallsprofiler sammenlignet med sine aktive motparter. Så det er naturlig at når lang varighet ikke er i favør og kort varighet er etterspurt, er baren for aktive forvaltere å yte bedre faktisk lavere. Aktive forvaltere har utvilsomt fleksibiliteten til å navigere i utfordrende markedsmiljøer, og i sammenheng med stigende renter har det vært relativt enkelt for dem å forkorte løpetiden og gi bedre resultater.
OS: Om selve rapporten sa du at det nesten er 10-årsjubileum for Aktiv/Passiv Barometer. Hva har rapporten oppnådd over tid og hva slags innvirkning ønsker du at den skal ha denne gangen?
MC: Det vi ser er at det å se tilbake på kort sikt gir et rotete bilde. Suksessraten kan variere voldsomt fra år til år avhengig av hva som skjer i markedet. Det er først på lengre sikt at det begynner å dannes et sterkere signal. Og det vi ser er at det er vanskelig for aktive ledere å konsekvent prestere bedre over tid. De fleste aktive forvaltere klarer ikke både å overleve fondet og overgå sine passive jevnaldrende.
Vi håper våre kunder kan bruke denne rapporten til å oppdage segmenter i markedet hvor sjansene deres for å finne en vellykket aktiv forvalter er høyere. Og også, til tross for alle disse funnene, i modellporteføljedataene våre, når vi ser på våre britiske modellporteføljedata, ser vi at de fleste modellporteføljene overveiende er aktive. Forhåpentligvis kan vi med vår rapport bidra til å øke bruken av passive fond og dermed oppnå lavere investeringskostnader for våre kunder, spesielt de i detaljhandelssegmentet.
OS: Det er målet. Monica, takk. For mer informasjon om det aktive/passive barometeret, besøk Morningstars nettsteder. Til neste gang. Jeg er Ollie Smith for Morningstar.