"Chaud devant" er advarselen franske servitører bruker for å annonsere at en svært varm og potensielt farlig varm rett er på vei ut til en restaurantgjest. Uttrykket kunne like gjerne blitt brukt for å beskrive det franske aksjemarkedet som har gått som en kule de siste par ukene.
Med et knallsterkt comeback på 6 % så langt i år, har Morningstar France-indeksen hatt en sterk åpning på året og tegner et bilde av det franske aksjemarkedet som bunnsolid.
Vi har analysert de viktigste driverne bak denne trenden for å finne ut om dette bildet vil vedvare eller om markedet vil kjøle seg ned på bakgrunn av makroøkonomisk usikkerhet.
I 2022 tapte Morningstar France-indeksen seg bare 8,3 %, mens Morningstar Global Markets falt med 13 %. Året før steg den med 28 %, på nivå med globale aksjer (alle resultattall er i euro).
I løpet av de siste 10 årene har Frankrike hatt et av de sterkeste aksjemarkedene i Europa, og har kun hatt svakere avkastning enn Danmark, Nederland, Finland og Sveits – som alle er langt mindre og mer konsentrerte markeder.
For eksempel er Morningstar Danmark-indeksen sterkt avhengig av legemiddelselskapet Novo Nordisk (NOVO B) som står for 46 % av ytelsen.
Morningstar Nederland er svært avhengig av ASMLs skjebne (31 % av indeksen), mens Nestlé, Roche og Novartis står for henholdsvis 20,1 %, 13,9 % og 13,7 % av Morningstar Sveits.
Globale ledere
Mens Frankrike lenge har vært plaget med en rekke strukturelle problemer – synkende fødselsrate, lav produktivitet, industriell nedgang, mangel på mellomstore bedrifter, overdreven politisk og statlig intervensjon – er det også hjemsted for en rekke globale ledende aktører innen en rekke av næringer.
Dette mangfoldet gjenspeiles noe i CAC 40-indeksen, selv om investorer nok bør se på bredere indekser, som Morningstar France-indeksen, for å få en bedre oversikt over hva det franske aksjemarkedet er laget av.
På slutten av fjoråret nådde selskapene som utgjør Morningstar France-indeksen en total markedsverdi på 2,45 billioner euro (2,16 milliarder pund), nær landets BNP på 2,6 billioner euro (i løpet av de siste 12 månedene).
Luksusmerker baner vei
En grunn til at Morningstar France-indeksen har gjort det bra, er delvis fordi luksusaksjer har gitt bedre resultater og utgjør en større del av indeksen enn tidligere.
Ved utgangen av 2022 representerte LVMH (MC) 10,7 % av Morningstar-indeksen sammenlignet med 3,6 % tolv år tidligere. Hermes Internationals (RMS) vekt tredoblet seg nesten til 3,02 % fra 1,01 % i 2010.
Kering (KER), et annet luksusselskap, falt mer i fjor, hovedsakelig på grunn av dårligere ytelse enn Gucci-merket. Men vekten i indeksen har økt fra 1,1 % til 2,5 % de siste 12 årene.
Såkalte defensive selskaper, som farmasiselskapet Sanofi (SAN), L'Oreal (OR), glasselskapet EssilorLuxottica (EL), og mat- og drikkefirmaene Pernod Ricard (RI) eller Danone (BN) er også andre eksempler på selskaper som har fått en mer fremtredende hos indeksen.
Dette er i stor grad en refleksjon av en årelang vekst som virkelig slo til i etterkant av den globale finanskrisen i 2008, kombinert med høyere verdsettelsesmultipler drevet av fallende renter.
Den kumulative nettoinntekten til de tre luksusselskapene gikk fra 4,2 milliarder euro til 17,6 milliarder euro i 2021 og forventes å nå 28,1 milliarder euro i 2025, ifølge konsensusestimater. Defensive forbrukernavn så fortjenesten deres vokse til 16 milliarder euro i 2021 fra 11,1 milliarder euro i 2010.
Energisektoren gjorde det også ekstremt bra i fjor, med TotalEnergies (TTE) som vokste med 28 %, samt luftfarts- og forsvarsaksjer som Safran (SAF) eller Thales (HO), som steg med henholdsvis 8,6 % og 58,7 %.
Fortsatt noen attraktive kjøpskandidater igjen
Mange av navnene som har bidratt mest til det franske markedets siste resultater, handles i dag til en premie i forhold til deres Morningstar-estimat for virkelig verdi. Men mange er fortsatt attraktivt verdsatt ifølge Morningstar (se tabellen nedenfor).
Median verdsettelsesmultipelen for de 142 selskapene i Morningstar France-indeksen er også lav sammenlignet med historiske verdier, og handles til 12,5 ganger estimert inntjening i 2023 som er under det tradisjonelle snittet på 16 ganger estimert inntjening.
Denne rabatten er en refleksjon av lave verdsettelsesmultipler hos en rekke store selskaper: TotalEnergies, Sanofi, BNP Paribas (BNP), AXA (AXA), Engie (ENGI), Saint-Gobain (SGO), Capgemini (CAP) og Vinci (DG) handles for tiden med rabatt i forhold til deres historiske verdsettelsesmultipler.
Til tross for dette så bør det finnes gode muligheter for inntjeningsvekst i årene som kommer for flere av selskapene nevnt ovenfor.
I gjennomsnitt ligger det an til at Morningstar-indeksens bestanddeler vil se inntektene deres vokse med 7,7 % i året frem til 2025, ifølge konsensusdata.