De fleste som investerer i elbilprodusenter, retter blikket mot bransjelederen Tesla (TSLA). Eller så tar de kanskje en sjanse på nyere deltakere, slik som Lucid Motors (LCID) eller Rivian (RIVN). Men, dersom du leter etter den beste muligheten innen elektriske kjøretøy bør du ta en titt på bilprodusentenes bestefar: Ford (F). Dette kan virke som vranglære for Tesla-fans, men ha i bakhodet at Consumer Reports nylig kåret Fords Mustang Mach-E til det beste elektriske kjøretøyet i 2022. Kjenn på den Elon!
Fords seier veltet Teslas Model 3 fra dens toårige ledelse på førsteplassen, og hevet standarden for elbiler over hele bransjen. Mer enn et århundre etter at Henry Ford revolusjonerte bilindustrien med sin Model T - «the car for the masses» - går Ford nå videre med en ambisiøs plan for å gjenvinne sine glansdager ved å lage elektriske versjoner av noen av deres mest ikoniske merker.
Som Consumer Reports' anerkjennelse viser, får strategien gjennomslag. «Vi kommer til å gå all in for å være et verdensforandrende selskap igjen,» sa president og chief executive Jim Farley til investorene i begynnelsen av mars da han publiserte en omfattende endring av Fords selskapsstruktur, og splittet selskapet inn i to ulike deler for å maksimere potensialet.
For Farley, som er en 59 år gammel bransjeveteran, har denne selskapsendringen også en personlig forbindelse: bestefaren hans begynte å jobbe på Fords Model T-fabrikk i 1913, og videreførte hans kjærlighet for biler til barnebarnet. Dersom planen til Ford lykkes, kan den endre verden for investorer, og spesielt hvis bilprodusenten oppnår de høye ytelsesmålene de har satt seg. «Dersom de klarer å levere, vil det innebære mye oppside for aksjen,» sier David Whiston, sector strategist i Morningstar. I forrige måned økte Whiston sitt rettferdige verdi-estimat for Ford fra 22 dollar per aksje til 24 dollar, og økte sin midtsyklusjusterte driftsmargin før renter og skatter (EBIT) fra 7% til 8%.
Whiston sitt reviderte estimat reflekterer ikke fullt ut selskapets EBIT-marginutsikter på 10% innen 2026, som selskapet reviderte tidlig i forrige måned fra tidligere prognose på 8%. Ford hadde en EBIT-margin på 7% i 2021. Farley spår at gevinsten vil være høyere volumer, lavere priser på materialer og en kostnadsreduksjon på 3 milliarder dollar fra sin gamle forbrenningsmotorvirksomhet, som vil omfatte permitteringer.
Er Ford-aksjen billig?
Til en nylig pris på 15,11 dollar per aksje representerer aksjen er rabatt på 38% i forhold til Whistons rettferdig verdi-estimat. Mens Ford aksjer fortsatt har en 4-stjernes Morningstar moderately-undervalued-rating, så nærmer de seg femstjerners territorium og en undervalued-klassifisering på $14,40-nivået.
Aksjen fremstår også attraktiv på andre måter. Fords anslåtte pris/inntekts-multippel på 7,85 ganger estimert 2023-inntekter på 2,25 dollar per aksje er godt under den forventede inntektsveksten på 12,50%, basert på årets estimerte inntjening på 2 dollar per aksje. Det kan sammenlignes med en anslått P/E på 18,22x på S&P 500. Ford bokførte en nettoinntekt på 1,59 dollar per aksje i 2021.
Dens årlige utbytte på 1,60 dollar per aksje gir 2,51% sammenlignet med avkastningen på 1,33% på S&P 500. På price-to-sales basis (P/S) handles den til 0,49 ganger estimert 2022-salg på 157 milliarder dollar.
Hvor mange elektriske kjøretøy vil Ford produsere?
Ford forventer at den årlige globale produksjonen av elektriske kjøretøy vil overstige to millioner innen 2026, som er omtrent en tredjedel av det forventede totale volumet, og opp fra anslåtte 600.000 i 2023. De ser også at elektriske kjøretøy øker til 50% av det totale volumet innen 2030, som reflekterer nye produkter og økte markedsandeler. I år planlegger de å investere 5 milliarder dollar i elektriske kjøretøy, som er det dobbelte av beløpet som ble brukt i 2021. Mellom nå og 2026 forventer Ford å bruke 50 milliarder dollar på elbiler og utvikling av ny teknologi. Ford anslår en total selskapsjustert EBIT på 11,5 milliarder dollar til 12,5 milliarder dollar i 2022.
Bilprodusenten, sammen med Sør-Koreas batteriprodusent SK Innovation, investerer mer enn 11 milliarder dollar i litium-ion-batterifabrikker og monteringsanlegg for elektriske kjøretøy i Tennessee og Kentucky og skaper dermed mer enn 11.000 arbeidsplasser.
Selskapet har en sterk nok balanse: De rapporterte mer enn 52 milliarder dollar i kontanter og likviditet i fjerde kvartal av 2021, som inkluderte dets 12% eierandel i den elektriske lastebilprodusenten Rivian. Sett bort ifra Rivian, som nå handles til halvparten av børsnoteringen på 78 dollar per aksje, var Fords kontantbeholdning ved årsslutt på 25,9 milliarder dollar. Morningstars Whiston sier at det er svært sannsynlig at Ford vil selge ut sin Rivian-andel senere i år, etter at lockup-perioden fra børsnoteringen utløper.
Til tross for all spenningen rundt Ford, har aksjen falt kraftig hittil i år. Forstyrrelser i forsyningskjeden forårsaket av Covid-19-pandemien og forverret av Russlands invasjon av Ukraina, økte kostnader for råvarer og skepsis rundt evnen til å gjennomføre planen, har skapt en mulighet i Ford-aksjen for verdiinnstilte investorer. Ford måtte faktisk stoppe produksjonen av Mustang Mach-E denne uken på Flat Rock-anlegget i Michigan grunnet chipmangel.
Selskapet rapporterte også en nedgang på 25,6% årlig i det totale salget i mars, noe som tok motet fra investorer, men som samtidig ikke var uventet ettersom brikkemangelen ikke begynte å ramme amerikanske bilprodusenter før i juni 2021, sier Whiston. Han forventer at salget vil forbli svakt gjennom andre kvartal før produksjonen begynner å øke mer i andre halvår. Mer oppmuntrende var det at detaljhandelsbestillinger satte rekord i mars på 88.000 og var opp 66.000 fra året før.
Den oppdemmede etterspørselen etter kjøretøy og prisstyrken som bilprodusenter har, er grunner til å være positive.
Hvordan ser nye Ford ut?
Det «nye» Ford vil ha to distinkte men avhengige deler: Ford Model e, som representerer «neste århundres» innovative elektriske kjøretøydesign og ledes av risikovillige gründertyper, støttet av ingeniør- og produksjonsskalaen og ressursene til det 118 år gamle Fortune 500-selskapet.
Det andre segmentet vil bli kjent som Ford Blue og vil bygge på selskapets eldre merker med forbrenningsmotorer, slik som de ikoniske F-seriene, Ranger og Maverick-lastebilene, SUV-ene Bronco og Explorer, og Mustang. I likhet med Mustang Mach-E, er de andre i den nåværende helelektriske serien basert på eksisterende bestselgende Ford Blue-modeller: F-150 Lightning pickup og E-Transit varebilen, som eksempler. Ford Blue blir sett på som pengekua som skal hjelpe til med å finansiere oppstarten. Farley hevder at splittelsen ikke er en forløper for en spinoff og understreker komplementariteten til begge virksomhetene.
«Hver av dem vil drive på den andres kjemi for å skape en enda sterkere og mer spenstig Ford,» sa Farley til investorene. «For eksempel vil den innebygde programvaren, den digitale opplevelsen inne i kjøretøyet, bli utviklet av Model e, og det vil komme alle kunder til gode. Og Ford Blues industrielle kraft vil hjelpe Ford Model e med å skalere opp for å nå millioner av elbilkunder.»
Hva er det som driver Fords vekst?
Kombinasjonen av en sterk balanse, ingeniørdyktighet, gode merker og evnen til å oppskalere er det som skiller Ford fra sine konkurrenter.
De to forretningssegmentene vil også underbygge innsatsen for å forbedre Lincoln luksusmerkesegmentet, og utnytte Ford Pro-virksomheten som henvender seg til kommersielle og offentlige kunder ved å tilby finansiering, service og støtte, og bistå Ford Drive mobilitetssegmentet fokusert på autonome kjøretøy gjennom sin 41% investeringsandel i Argo AI og joint venture med Volkswagen, som selskapet samarbeider med angående elektriske kjøretøy for det europeiske markedet.
Selskapets restrukturering begynte i 2018 under tidligere chief executive Jim Hackett, men Farley har satt prosessen i høygir og skiftet fokus mot elektriske kjøretøy. Han overtok roret i selskapet i oktober 2020 etter å ha tjent i en rekke roller, inkludert chief executive og chairman i Ford Europe, president for Global Markets og president for New Business, Technology og Strategy.
Ford-etterkommer og executive chairman Bill Ford Jr. og tidligere chief executive Alan Mulally, som styrte selskapet gjennom den store lavkonjunkturen, lokket Farley bort fra Toyota i 2007 der han ledet salg og markedsføring for det luksuriøse Lexus-merket. I september tok Farley kontakt med Doug Field, en veteran fra Apple og Tesla innen design og ingeniørfag, for å styre satsingen mot elektriske kjøretøy. Og han har sagt at han vil bruke penger på å rekruttere topp-talenter innen teknologi for å nå målet om å gjøre Ford til verdens største elbilprodusent.
Artikkelen er oversatt fra engelsk og ble opprinnelig publisert på morningstar.co.uk den 11.april 2022.