De kan relateres til krypto og de er små digitale bilder, men de er også mye mer enn det. Det er verdt å gjøre seg kjent med fenomenet, enten du har tenkt å kjøpe de eller ikke.
Hva er egentlig en NFT?
Non-fungible tokens (NFT-er) er ting som ikke kan erstattes. Mer spesifikt er de «immaterielle deler av en eiendel der det følger med en digital signatur som kan brukes til å verifisere autentisiteten online», sier Madeline Hume, senior research analyst hos Morningstar som dekker nye aktivaklasser.
«Selv om NFT-er er en digital eiendel, er de unike og ikke-utskiftbare, i motsetning til andre digitale eiendeler slik som kryptovaluta tokens,» legger hun til.
Tenk på en NFT som en unik gjenstand (for eksempel et ekte maleri) eller en kopi av mange (tenk fotballkort, som det er mange kopier av, men hver har sin egen unike verdi), sier Elliot Johnson, Chief Investment Officer og Chief Operating Officer i Evolve ETFs, som nylig lanserte Evolve Cryptocurrencies ETF (ETC).
«Hva som helst kan blir gjort om til en NFT,» sier Adam Henry, investment associate og resident crypto expert for Harbourfront Wealth Management i Winnipeg.
«Folk tar ulike ting slik som en Tweet, bilde eller meme og lager en NFT av det, noe som gjør det til den 'originale'. Da kan den originalen kjøpes og selges, akkurat som et kunstverk, og den kan verken kopieres eller forfalskes.»
Hvordan brukes NFT-er?
«Vanlige anvendelser for NFT-er er blant annet digitale kunstverk, konsertbilletter og vaksinepass,» legger Hume til.
«Eierskapet» med NFT-er er representert av den som har tokenet, som i seg selv ikke inneholder den digitale filen eller kunstverket, men snarere en lenke til selve filen, eller «i bunn og grunn en oppføring i et Excel-regneark,» sier Bob Seeman, teknologigründer og forfatter av den (eneste) bitcoin-skeptiske boken The Coinmen.
Mellom markedsplassen som er vertskapet for den faktiske filen, kontoen på den markedsplassen og blokkjeden som inneholder den «lenken» som fører tilbake til filen, er der du har en NFT.
Bør investorer bry seg?
Vi kommer alle til å bli kjent med NFT-er etter hvert som selskaper og folk kommer opp med nye «real-world» applikasjoner. Kanskje de vil være billetter for kollektivtransport, kinobilletter eller et måltid med fritert kylling hver uke resten av livet (tro det eller ei, sistnevnte er en faktisk NFT). Men foreløpig er NFT-er for det meste assosiert med en haug med mennesker som samler og handler digital kunst. Folk investerer i kunst. Hvorfor ikke investere i NFT-er?
Når vi diskuterer hvorvidt investorer bør bry seg om NFT-er, la oss først vurdere kjerneelementet til krypto, ettersom NFT-er kommer med kryptoattributter. Ethereum er vanligvis det foretrukne tokenet for NFT-er, fordi den er modifiserbar. Den brukes også som valuta for kjøp, som dessverre bruker en betydelig mengde strøm, som Vikram Barhat avdekket for Morningstar.
Miljømessige hensyn, som Johnson identifiserer som en potensiell ulempe for NFT-er, kan bety at ESG-investorer allerede har tatt en avgjørelse, men en annen egenskap ved krypto er dens evne til å utvikle seg.
«Den gode nyheten er at Ethereum-standarden allerede jobber med å redusere dette problemet som et kostnadsbesparende og effektiviseringsinitiativ,» sier Johnson. Det er også ting som gjøres når det kommer til sosialt positive egenskaper ved NFT-er, for eksempel at det bringer nye grupper av investorer inn i mengden, eller til og med brukes som et pedagogisk verktøy.
«Vi har hørt fra kunder at barna deres lærer om NFT-er på skolen fra et investeringsperspektiv,» sier Henry.
«Dette finner vi ganske interessant, ettersom den typiske tenåringen som regel ikke kunne brydd seg mindre om tradisjonell investering (aksjer og obligasjoner).»
Det er heller ikke en dårlig ting å forbedre eierrettighetene for kunstnere som endelig kan gjøre krav på arbeidet sitt i den digitale verden.
«Mange av de første brukerne har vært kunstnere som ønsker å utnytte NFT-er for inntekt i møte med en prekær pandemisk økonomi,» sier Johnson.
Kan du i det hele tatt vise den frem?
De som ønsker å investere i NFT-er bør spørre seg selv om de er komfortable med kunsteierskap i henhold til blokkjeden – fordi, for kjøperen, er det viktige forskjeller som man bør vurdere.
«Begrensede utgaver av fysiske kunsttrykk gir i det minste en person lovlig rett til å vise trykket hvor som helst,» sier Seeman, som også er advokat i California. «De fleste NFT-er gjør derimot ikke det.»
Kunsttrykk gir heller ikke rett til å reprodusere trykket, men «det gjør nesten ingen NTF-er heller,» sier han, og legger til «det er bare en sammenheng, ikke eierskapsrettigheter».
Hva om noen andre kopierer og sprer NFT-en min rundt? Uansett hvor mange ganger NFT-er kopieres, kan kunstneren eller skaperen fortsatt beholde opphavsretten og reproduksjonsrettighetene (akkurat som med fysisk kunstverk), sier Johnson, ettersom blokkjeden kan spore tilbake til den opprinnelige eieren.
Eierskap er komplisert
Når et stykke digital kunst har tildelt noen eierskap gjennom blokkjeden, er det permanent. Eller i det minste til neste blokk på blokkjeden er lagt til – som teoretisk sett kan ha et «lisens avsluttet»-notat i seg.
«Ja, eieren kan i praksis terminere NFT-en. Men problemet blir da: hvilken verdi ville NFT-en ha hvis eieren ensidig (dvs. uten rettskjennelse) kunne opphøre en NFT bare fordi eieren hevdet manglende overholdelse?» spør Seeman.
«NFT-en ville fordampe.»
Blokkjede-strukturen til NFT-er bringer også opp noen personvernbekymringer i forhold til deres potensielle «endelige form», sier Dan Olson, en Youtuber som nylig satt sammen en to-timers kritikk av NFT-er.
Han forklarer at en blokkjedebasert fremtid med NFT-er spesifikke for hver person ville være et stort problem. Heldigvis er denne ESG-risikoen et stykke unna, men noen sosiale implikasjoner fra strukturen, volatiliteten og viraliteten til NFT-er er tilstede i dag.
«Mange av spørsmålene jeg får fra yngre personer er at de hørte en venn si at de tjente mye penger på NFT-er og at de derfor ønsker å bli med på spenningen,» sier Henry,
«Vi er ikke sikre på om det virkelig er så fordelaktig å la en yngre generasjon begynne sin investeringsreise ved å overføre sparepengene sine til noe, i håp om en 3x eller 4x avkastning om en måned eller to.» Husk at investering ikke er gambling.
NFT-er kan være en boble
Anonymiteten til krypto er et stort problem for NFT-er som investeringer grunnet «wash trading», som er en form for markedsmanipulering. Se for deg en haug med lommebøker (wallets; et lagringssystem for digital valuta), der hver enkelt etterligner en lang rekke tilfeldige sifre, og der alle handler én kunsters serie med digitale trykk. Med begrenset tilbud vil prisen stige. Tilhørte alle disse lommebøkene kunstneren? Hvem vet?
«Et stort problem med wash trading er at det skjer med en handlingsplattform, så kun denne plattformen ser hva som skjer,» sier Seeman.
En fersk Chainalysis-rapport avdekket at betydelige nivåer av wash trading fortsatt vedvarer i dag, potensielle investorer vil derfor muligens vente på en eventuell håndhevelse av dette – eller kanskje se hvordan det utspiller seg.
Henry ser på dette som en boble som snart vil sprekke: «Ved å bruke Bubble Triangle-teorien, der salgbarhet, kreditt/penger og spekulasjoner er de tre «drivstoffene» og «gnisten» er teknologi, kan man se dette området som en boble.»
Bør du holde deg til kunstinvestering?
«Prisen på kunst bestemmes av mote,» advarer Dan Kemp, global chief investment officer for Morningstar Investment Management (MIM), «mens noen kanskje kan oppdage slike moter, har de fleste ikke denne evnen.»
Okei, så hva med kunstsamlere på heltid? Kan det ikke være det samme med NFT-er? Det er kunstsamlere og handelsmenn, sier Seeman, men de er eksperter med ekspertise. Og det er mer et yrke enn en investering, for å holde tritt med moten.
«Et godt eksempel på effekten av mote har vært prisfallet på antikke møbler. Det deler mange av de samme egenskapene som kunst, men har vært et forferdelig verdilager,» legger Kemp til.
Kunstverdenen møter også spørsmål om integriteten til markedsplassen. Sammenlign kunstautentiseringer med «dommerne» under sub-prime-lånekrisen. «Ratingbyråene hadde blitt kjøpt og betalt av spillets mektigste spillere,» argumenterer journalisten Michael Lewis i en podkast-episode om det indre arbeidet og påvirkningen innen kunstmarkedet.
Er det mulig å være en kjøper med ekspertise på NFT-er? Ja. Filtrerer de aktivt bort all wash trading? Ja. Er kunstsamlere konstant obs på forfalskninger? Sannsynligvis. Vil du at investeringene dine skal møte denne typen risiko? Sannsynligvis ikke.
NFT-er som NFT-er
«Jeg vil tenke på kunst som noe som skal bli elsket for det det er, i stedet for å tenke på det som en investering,» sier Kemp. Du liker hvordan det ser ut, høres ut, føles, betyr. Kunst for kunst.
Seeman ville gjerne eid et 1-av-10 NFT trykk av et maleri i Louvre, kanskje som en del av en veldedighetsinnsamling. Det ville vært gøy. Det har en nytteverdi, sier han. Johnson ser også muligheter for å gjøre ting som er meningsfylte: «For eksempel er NBAs Top Shot en måte for fansen å «eie» et skudd fra favorittkampene sine.»
NFT-er er altså et interessant, allsidig og nyttig verktøy, men de er ikke en investering. Alt som betyr noe, er hva de er verdt for deg.