Mai endte med positive avkastninger i alle segmentene av vår europeiske stilboks. Samlet sett fikk verdiaksjer (value) en avkastning på 3,7%, sammenlignet med en 2,7% gevinst for vekstaksjer (growth). Alle avkastninger i denne artikkelen er i euro.
Store verdiselskaper (large value) oppnådde en avkastning på 3,6% i mai. Det er bedre enn avkastningen på 2,9% for store vekstselskaper (large growth). Banksektoren var sektoren som bidro mest til avkastningen for verdi-segmentet. Selskaper som UniCredit, BNP Paribas og Lloyds Banking Group, med avkastninger på henholdsvis 22,6%, 6,7% og 11,0%, var blant de viktigste bidragsyterne til den positive avkastningen for store verdiselskaper.
Blant de store selskapene innen vekst-segmentet var det selskaper innen luksus-industrien som bidro mest til avkastningen for denne investeringsstilen. Selskaper som L'Oreal SA, LVMH Moet Hennessy Louis Vuitton SE og Hermes International SA fikk avkastninger på henholdsvis 7,8%, 4,1% og 10,7%.
På sektornivå var det hovedsakelig de sykliske sektorene som presterte bedre i mai. Spesielt hadde sektoren sykliske forbruksvarer (consumer cyclical) en avkastning på 5,2%. Andre sektorer som presterte positivt i mai var eiendom (real estate + 5,0%), finans (financial services + 4,0%) og energi (energy + 3,8%). Blant sektorene som gjorde det dårligst i mai var teknologi (technology) som bare oppnådde en avkastning på magre 0,2%.
Når det gjelder verdsettelser, fortsetter vi å se på verdisegmentet i stilboksen som det mest attraktive, spesielt energi- og finanssektoren, som handler til en pris/rettferdig verdi (fair value) på henholdsvis 0,81 og 0,94. Oppgangen i sektoren sykliske forbruksvarer den siste måneden har gjort sektoren enda dyrere når det gjelder verdsettelse, og den handles nå til en pris/rettferdig verdi på 1,34, noe som betyr at vi tror sektoren er overvurdert med mer enn 30%.