Justert og utvannet fortjeneste per aksje endte på USD 1,86, noe som er langt over på forhånd forventet tap på $0,42. Tesla hadde et GAAP-resultat (amerikansk regnskapsstandard, red.anm.) på $0,78 per aksje. Kontantstrøm i henhold til GAAP var på +$371 millioner, noe som er lavere enn fjorårets $881 millioner, men selskapet endte kvartalet med en kontantbeholdning på $5,3 milliarder. Inntektene falt med omtrent 7,6 % i forhold til samme periode året før, men oppnådde omtrent konsensusestimatene på $6,33 milliarder. De totale leveransene økte med 16 % i forhold til samme periode i fjor (til 97 186) og 1,9 % sekvensielt. Model 3 burde drive veksten fremover frem til Model Y når anstendige produksjonsvolum fremover. Leveranser av sedaner vokste sekvensielt 2,7 % og 42 % i forhold til samme periode i fjor, mens Model S og Model X sammenlagt falt 36,9 % i forhold til samme periode i fjor. Selskapet uttaler at de er «highly confident» at dets 2019-leveranser vil bli høyere enn 360 000 enheter, og vi anser det som sannsynlig at de klarer dette, men det tidligere høye målet om 400 000 enheter ble ikke nevnt denne gangen. Aksjen steg hele 20 % i handelen i etterbørsen 23. oktober på grunn av fortjeneste per aksje og at Tesla sa at Model Y vil starte produksjonen sommeren 2020 i stedet for sent i 2020.
Selv om Model S & Model X er priset høyere enn Model 3 og Model Y er vi enige med administrerende direktør Elon Musk at det er 3 og Y som er fremtiden til Tesla fordi disse bilene vil skape volumet som Tesla trenger for å få større skala. Gitt amerikanernes elsk til crossover-modeller (mellomting mellom SUV og sedan) med omtrent 40 % amerikansk kjøretøyssalg, og andre kjøretøy slik som pickuper, øker vi våre anslag for kjøretøysleveranser betydelig for Tesla inn i våre estimater frem til 2028 og øker dermed også vårt fair value estimat med 41 % til $326. Vi er fortsatt bekymret for Teslas gjeldsbyrde, det kan gjøre at Teslas kontantstrøm blir utilstrekkelig til å betjene gjelden, så vi vurderer å øke vår kapitalkostnad i kontantstrømsmodellen. Alt annet likt så kan dette redusere fair value helt ned til $206. Tesla er et volatilt selskap og endringene i fair value estimatet kan komme ofte ettersom historien rundt selskapet utspiller seg.
Øvrige gode nyheter fra selskapet inkluderer det faktum at Gigafactory Shanghai er operativt bare 10 måneder etter første spadetak og de testproduserer Model 3. Vi tror at denne fabrikken kan produsere minst 150 000 biler det neste året og vi tror at kinesisk etterspørsel for Model 3 vil forbli sterk det neste året fordi bilen vil unngå kinesiske importavgifter og Kina er verdens største marked for elektriske kjøretøy. Vi mener det fortsatt er mye usikkerhet rundt selskapets videre skjebne, spesielt siden konkurrentene lanserer stadig flere elektriske kjøretøy. Inntil videre er Teslas kontantgenererende evne mer konsistent enn noen gang før og vi forventer at det forblir slik med unntak av de kvartalene hvor det er store lanseringskostnader.