Diversifiserte porteføljer er i dagens virkelighet uunngåelig globale, men før i tiden var et selskaps inntektskilder en tettere tilknytning til selskapets opprinnelse, både nasjonalt og regionalt. Da kunne investorer aggregere andelen av kapitalen holdt i ulike selskapers domisil for å måle fondets lands- og regionspesifikke eksponering. Over tid har signifikansen til hvor et selskap har hovedkontor endret seg. Ettersom mange forretninger nå har globale operasjoner, blir naturlig nok linken mellom inntekter og opprinnelsesland mindre prominent. For eksempel, selskapene i S&P 500, en populær indeks for amerikanske selskaper, får 38 % av inntektene fra andre land enn USA, inkludert 14 % fra Europa og 8 % fra Kina.
For å hjelpe investorer med å forstå den geografiske eksponeringen til et fond, det være seg et ‘amerikanske aksjer’- fond, eller et globalt fond, har Morningstar gjennomført et geografisk segmenteringsprosjekt som hjelpe investorer med å forstå og analysere fondene basert på inntektskilder. Denne kapasiteten vil være fullt tilgjengelig i produktene senere i år, men ovenfor har vi vist et eksempelbilde av S&P 500.
Småselskaper mindre eksponert mot utenlandske markeder
Småselskapene har lavere geografisk rekkevidde enn de største selskapene, slik at man får tetter sammenheng mellom hovedkontor og geografisk inntektseksponering blant de små selskapene. Eksempelvis Dimensional US Small Companies har 79 % inntekseksponering mot USA og dermed 21 % utenfor USA (mot S&P 500s 38 %).
Opprinnelse og hovedkontor fortsatt relevant
Det er forskjell på hvor åpne markedene er, eksempelvis Tencent har hoveddelen av inntektene i Kina.
Dette er en forkortet artikkel, abonnenter på Morningstar Direct kan lese resten her.