Investorer ser ofte til omkringliggende industrier for å få konkrete investeringsideer fordi bilprodusentene preges av sterk konkurranse og kapitalintensive operasjoner. Men det finnes økonomiske vollgraver hvis man vet hvor man skal lete, spesielt gjelder det innenfor leverandører som nyter godt av solide merkevarerealaterte immaterielle eiendeler og høye byttekostnader for bilprodusentene. Det er også viktig å påpeke at det finnes konkrete eksempler på selskaper uten økonomisk vollgrav som handles til attraktive aksjekurser, slik som General Motors og Volkswagen. Også BMW, med smal økonomisk vollgrav, ser billig ut.
Et endret industrilandskap grunnet teknologisk innovasjon innen autonome og elektriske motorer demonstrerer den intellektuelle siden av immaterielle eiendeler som kilde til økonomisk vollgrav hos flere av leverandørene til bilprodusentene. Videre har leverandørene ofte svært integrerte og langsiktige kontrakter, der kapitalintensitet fastsetter leverandørenes markedsandel med immaterielle eiendeler og kundenes byttekostnader som kilder til økonomisk vollgrav. Når det er sagt er mange av leverandørene priset som om det ikke finnes en økonomisk syklus lenger.
Vi spår at etterspørselen etter lettere kjøretøy vil øke med 1-3 % i 2018, hvor USA er en av motvektene til veksten. Vi forventer at amerikansk etterspørsel etter lette kjøretøy forblir sunt, men at etterspørselen foreløpig toppet opp i 2016 og at etterspørselen i 2018 vil falle ytterligere omtrent 3 % fra 2017. Dette fallet baseres på økning i brukte kjøretøy fra ‘offlease’ markedet og at ‘captive’ finansieringsformer holder igjen leasingen. Vi forventer at europeisk bedringen fortsetter i 2018 med en økning i størrelsesordenen 2 - 4 %. Vi tror også at Russland og Brasil vil fortsette sin oppgang i 2018 etter et sunt 2017. Solid etterspørselsvekst i India vil trolig vedvare med en oppgang på 9 - 11 % i 2018, videre antar vi at kinesisk etterspørselsvekst vil avta til 1 – 3 %, ettersom det kommer økning i konsumskatt på kjøretøy med små motorer tar effekt. Sammenlagt mener vi at det ligger an til den økning i etterspørselen globalt for lette kjøretøy på omtrent 1-3 % for 2018, med spådommer for hovedmarkedene i grafen under.
Denne artikkelen er 'Exectutive summary' fra en 110-siders rapport om bilindustrien. Den inneholder subjektive vurderinger som er usikre av natur. Det er ikke sikkert spådommene oppfylles og Morningstars aksjeanalytikere kan endre sine synspunkter etterhvert som ny informasjon blir kjent. Rapporten ble først publisert 25.1.2018 på Morningstar Select.