De siste tre månedene falt markedet nesten 10 % (alle tall i euro, med mindre annet oppgitt), samtidig falt defensivt konsum bare 2 %, med andre ord så har sektoren opprettholdt sin defensive karakter.
Det bør bemerkes at multiplene er høyere enn normalen, med løpende 12 måneders P/E (pris/fortjeneste) på 19,2x mot historisk snitt på 15,9x. På samme sett er P/B (pris/bokverdi) nå 3,9x mot et historisk snitt på 3,3x. Samtidig er forventet avkastning på egenkapitalen 20,1 %, mot et historisk gjennomsnitt på 19,5 %.
Med andre ord så er ikke prisingen helt utenfor rimelighetens grenser, selv om multiplene er høye sammenlignet med tidligere. Den økte verdsettelsen kan, blant annet, forklares med høyere ‘kvalitet’ eller at selskapene har sterke konkurransefortrinn. Blant de 23 aksjer notert i Europa som Morningstar følger med analytiker, har ni selskaper stort konkurransefortrinn (Wide Moat), seks har noe konkurransefortrinn (Narrow Moat). Morningstar tildeler Moat til selskaper som har bærekraftig konkurransefortrinn (les mer her og se tabell nedenfor).
Aksjene nedenfor handles til gjennomsnittlig rabatt på 4 %, som overordnet er en noe sever sikkerhetsmargin. Men, det finnes muligheter, blant annet innefor selskapene med størst rabatt som matkjeder som Casino, Carrefour, Delhaize og Tesco, og i mindre grad alkoholholdige drikkevarer(Diageo og Anheuser-Busch Inbev), samt matproduksjon (Danone og Nesté). Det er derimot viktig å forstå årsaken til lav verdsettelse, og avdekke om det er markedsanomalier som kan gå over etter litt tid. I tillegg kan det være en fordel med forståelse for hvor selskapenes bærekraftige konkurransefortrinn (eller mangelen på som sådann) stammer fra.