Vi utfører rutinemessig vedlikehold for Portfolio Manager. Vi snart oppe og går som normalt. Takk for tålmodigheten.

Defensiv konsum; fortsatt noen muligheter i Europa

Investorers søken etter trygg avkastning i defensive sektorer har dratt kursene opp, avkastning hittil i år er på 19,5 % i EUR, mot 5,4 % for Stoxx Europe 600 indeksen. Det finnes noen muligheter, men flere av selskaper er i nærheten av "Fair Value".

Jocelyn Jovene 16.10.2015 | 14.43
Facebook Twitter LinkedIn

De siste tre månedene falt markedet nesten 10 % (alle tall i euro, med mindre annet oppgitt), samtidig falt defensivt konsum bare 2 %, med andre ord så har sektoren opprettholdt sin defensive karakter.

Det bør bemerkes at multiplene er høyere enn normalen, med løpende 12 måneders P/E (pris/fortjeneste) på 19,2x mot historisk snitt på 15,9x. På samme sett er P/B (pris/bokverdi) nå 3,9x mot et historisk snitt på 3,3x. Samtidig er forventet avkastning på egenkapitalen 20,1 %, mot et historisk gjennomsnitt på 19,5 %.

Med andre ord så er ikke prisingen helt utenfor rimelighetens grenser, selv om multiplene er høye sammenlignet med tidligere. Den økte verdsettelsen kan, blant annet, forklares med høyere ‘kvalitet’ eller at selskapene har sterke konkurransefortrinn. Blant de 23 aksjer notert i Europa som Morningstar følger med analytiker, har ni selskaper stort konkurransefortrinn (Wide Moat), seks har noe konkurransefortrinn (Narrow Moat). Morningstar tildeler Moat til selskaper som har bærekraftig konkurransefortrinn (les mer her og se tabell nedenfor).

Aksjene nedenfor handles til gjennomsnittlig rabatt på 4 %, som overordnet er en noe sever sikkerhetsmargin. Men, det finnes muligheter, blant annet innefor selskapene med størst rabatt som matkjeder som Casino, Carrefour, Delhaize og Tesco, og i mindre grad alkoholholdige drikkevarer(Diageo og Anheuser-Busch Inbev), samt matproduksjon (Danone og Nesté). Det er derimot viktig å forstå årsaken til lav verdsettelse, og avdekke om det er markedsanomalier som kan gå over etter litt tid. I tillegg kan det være en fordel med forståelse for hvor selskapenes bærekraftige konkurransefortrinn (eller mangelen på som sådann) stammer fra.

 

Facebook Twitter LinkedIn

Verdipapirer nevnt i artikkel

Navn på verdipapirPrisEndring (%)Morningstar Rating
British American Tobacco PLC2 929,00 GBX0,65Rating
Carlsberg A/S Class A1 045,00 DKK0,48
Carlsberg A/S Class B780,60 DKK-1,44Rating
Carrefour14,91 EUR0,00
Casino Guichard-Perrachon SA3,38 EUR-2,97
Danone SA65,22 EUR1,24Rating
Diageo PLC2 400,00 GBX-1,25Rating
Heineken NV81,08 EUR-1,53Rating
Henkel AG & Co KGaA73,85 EUR-0,47
Imperial Brands PLC2 229,00 GBX0,36Rating
Koninklijke Ahold Delhaize NV31,08 EUR0,19Rating
L'Oreal SA382,80 EUR-1,23Rating
Nestle SA87,54 CHF-1,06Rating
Pernod Ricard SA123,15 EUR-0,85Rating
Reckitt Benckiser Group PLC4 538,00 GBX0,84Rating
Sainsbury (J) PLC296,40 GBX-0,27Rating
Svenska Cellulosa AB Class A139,00 SEK0,58
Svenska Cellulosa AB Class B138,60 SEK-0,14
Tesco PLC366,60 GBX0,11Rating
Unilever PLC4 985,00 GBX0,02Rating

Om forfatteren

Jocelyn Jovene

Jocelyn Jovene  er redaktør i Morningstar Frankrike. 

© Copyright 2024 Morningstar, Inc. Alle rettigheter reservert.

Brukervilkår        Personvern        Cookie Settings          offentliggjøringer