Yale-professor Roger Ibbotson mener disse resultatene kan forstås ved å erstatte risiko med popularitet i vårt analytiske rammeverk. Investorer bør se etter upopulære aksjer for å gi meravkastning. Ibbotson diskuterte hans resultater fra USA, Storbritannia, og japanske aksjemarkeder i tiden mellom 1996 og 2014 på Morningstars Pan-Europeiske institusjonelle investorkonferanse i Amsterdam. Hans siste resultatene fra USA har nylig blitt oppdatert med data for 2014 (Risk and Return within the Stock Market: What Works Best? [ekstern lenke]).
Småselskaper har historisk gjort det bedre enn større selskaper, men ikke på grunn av høyere risiko, men på grunn av sin upopularitet, mener Ibbotson. Institusjonelle investorer foretrekker aksjer i større selskaper for å unngå risikoen for å bli fanget i små selskapenes illikvide aksjer i tider med problemer. "Så hvordan får du noen til å kjøpe (småselskaper)? Ved å senke prisen. Dermed vil forventet avkastning stige ", fortalte han publikum.
Verdiaksjer er aksjer i selskaper der aksjekursen er lav i forhold til fortjeneste i relativt til vekstaksjer som er priset til høyere multipler. Verdi har historisk gjort det bedre enn vekst. "Verdiaksjer er upopulære, fordi de ikke har gode historier. De er ikke gode selskaper, det kan være spørsmålstegn ved ledelsen av selskapet, de er ikke i nyhetene " fortsatte han i sitt innlegg på konferansen.
Målingen av popularitet i Ibbotson studie blir basert på omløpshastighet, altså hvor stor del av et selskaps aksjer blir handlet over en periode. Aksjer som handles relativt lite har bedre avkastning over tid i finner Ibbotson i sin studie.
Merknad, Roger Ibbotson dannet i sin tid Ibbotson Associates, et selskap som Morningstar kjøpte i 2006.